Misterele Botoșanilor 41

 

Voci pentru alinarea răniților.

Mircea Preoțescu, tenorul lui Tănase

de la „Cărăbuș”, în turneu la Dorohoi

 


Un nume predestinat să cânte îngerește

Interpret de romanțe și tangouri, Mircea Preoțescu este un nume aproape necunoscut în istoriografia muzicii românești. În perioada interbelică și imediat postbelică, melodiile interpretate de el erau fredonate de oameni din toate straturile sociale.

S-a născut la 9 martie 1914, „la orele 4 și 20 min. după-amiază”, în familia preotului paroh Dimitrie Preoțescu (de 29 de ani) și a Mariei (născută Ioan Eliescu „Preot”) de 20 de ani[1]. 

Activitatea muzicală a lui Mircea Preoțescu poate fi urmărită începând cu 1935. Pe când era în clasa a III-a de liceu, la Școala Comercială Superioară de băieți din Sibiu, el a pus bazele unui cor al elevilor, ce îl dirija cu ocazia diferitelor spectacole. Cu prilejul unui eveniment desfășurat în cadrul Secțiunii Italiene de la Societatea de Lectură „Mihai Eminescu”, organizație aflată sub conducerea ilustrului italienist Pimen Constantinescu (1905-1973), „elevul Preoțescu Mircea, din clasa a III-a, a cântat «Santa Lucia» și a condus apoi corul «O, Venezia benedetta»”[2]. Alături de formația corală a școlii, activitatea sa muzicală continuă și în clasa a IV-a, corespunzătoare ultimului an de liceu[3].

 

Dizeur de succes în capitală

În perioada interbelică, vocea sa a putut fi auzită atât în restaurantele din capitală, cât și pe calea undelor. La Radio, prima dată îl descoperim în 1939, când a cântat, acompaniat de Orchestra Jean Sibiceanu, piesa „Plângeți nenorocul tango”[4]. Între 1939-1940, a cântat într-un trio vocal intitulat „Voe bună”, din care mai făceau parte Eugen Ciorăscu și Alexandru Bojenescu, două voci foarte apreciate de auditorii vremurilor[5].

Mircea Preoțescu ajunge un dizeur de mare succes, într-un timp foarte scurt. Cântecele lui devin șlagăre, iar aparițiile sale pe scenele din capitală sunt anunțate mereu în presa timpului. În paralel cu activitatea de la Radio, datorită popularității sale în creștere, acceptă invitația unor patroni de a susține spectacole în diverse restaurante din capitală. Astfel, în ziua de duminică, 28 aprilie 1940, împreună cu ieșeanul Petre Gusti, cântă în grădina de vară a Marelui Restaurant „Cireșica” de pe Bulevardul Elisabeta (vizavi de Liceul „Sf. Lazăr”)[6].

La „Radio România București”, „Orchestra de salon a Societății Române de Editură”, cunoscută mai mult sub denumirea de „Orchestra Victor Predescu”, susține numeroase concerte în anul 1941, vocea fiind asigurată de Mircea Preoțescu[7].

 

O voce pentru alinarea celor răniți

La de 22 iunie 1941, România a intrat în război contra Uniunii Sovietice. Spitalele amenajate în proximitatea liniei frontului aveau rolul să primească răniții, care soseau cu miile. Muzicienii din acea perioadă sunt mobilizați să cânte în fața trupelor, pentru a ridica moralul soldaților, dar și în spitale, pentru a alina suferințele celor răniți.

Pe 15 septembrie 1941, orchestra Victor Predescu a cântat la spitalul de campanie nr. 5 din Dorohoi, amenajat în spațiile Gimnaziului „Grigore Ghica Voievod”. O fotografie făcută în acea zi i-a imortalizat pe membrii orchestrei alături de personalul sanitar al Crucii Roșii din acest „așezământ de alinare a suferințelor și durerilor umane”[8]

În imagine, Mircea Preoțescu apare așezat pe trepte, alături de o asistentă medicală ori o infirmieră voluntară, căreia i-a adus, prin cântecele sale, un zâmbet pe buze, după cele câteva luni în care, probabil, tânăra nu văzuse decât lacrimi, agonie și moarte.

Fotografie cu următoarea însemnare pe verso: Amintire de la spitalul de campanie Nr. 5 Dorohoi/15.IX.1991

Fotografiați cu orchestra Victor Predescu” (colecția autorului). Al doilea, pe trepte, Mircea Preoțescu (x)

Începând cu noiembrie 1941, vocea lui Mircea Preoțescu a putut fi auzită și la emisiunea radiofonică „Ora răniților”. El cânta alături de „Orchestra de jazz a Societății Române de Editură”, unde dirijor era Anatol Albin. Cu aceeași orchestră și în compania unor mari vedete ale teatrului de revistă, cum ar fi tenorul Ion Dacian, Ion Luican, Virginica Popescu, Lia Crăciunescu, a cântat la Revelionul de la Barul „Atlantic” din capitală. Spectacolul a fost retransmis la Radio, în cadrul emisiunii „Allo-Allo”[9].  

 

Tenorul lui Constantin Tănase

În 1942, „Teatrul Savoy”, aflat sub conducerea lui Constantin Tănase, a pregătit un spectacol de revistă intitulat „Noroc Tănase”. Dintr-o cronică apărută în ziarul „Rampa” descoperim că „muzicile” erau semnate de Ion Vasilescu, Vasile Vasilache și N. Patriche. De asemenea, se anunța că domnișoara Silly Popescu și Mircea Preoțescu intenționau să lanseze și câteva „bucăți noi”. Cronicarul evenimentului remarca faptul că, atunci, cu acel prilej, „s’a dat satisfacție unui tânăr talent, d. Mircea Preoțescu[10]. Trebuie să menționăm că, în acea vreme, printre cântecele intrerpretate de Silly Popescu și Mircea Preoțescu s-a numărat și slow-ul „Dumneata, Madame”, preluat ulterior și de Gică Popescu.

„Universul”, anul 58, nr. 354, miercuri, 31 decembrie 1941, p. 5

Împreună cu Ileana Tănăsescu, cunoscută interpretă a cântecelor naționale, și cu orchestra maestrului Titi Niculescu, Mircea Preoțescu a susținut în serile de vară concerte la Restaurantul „Grădina” din capitală[11].

În anul 1943, Mircea Preoțescu a colaborat cu orchestra lui Nicolae Cireș, pentru a cânta la Radio. Dincolo de aceste asocieri, el s-a remarcat mai mult în cadrul teatrelor de revistă, precum „Cărăbuș”, care a susținut spectacole în aproape toate orașele țării[12]. Aflată sub direcțiunea lui Constantin Tănase, compania „Cărăbuș” avea doi tenori, unul dintre aceștia fiind Mircea Preoțescu. O știre din 1944, care anunța pregătirile ce se făceau pentru o nouă reprezentație, vine cu următoarea observație: „Se pare că d. C. Tănase a hotărât ca d. Mircea Preoțescu să fie utilizat în mod serios[13]. De asemenea, o cronică datând de la începtul anului 1944 ne spune că „Mircea Preoțescu are destul succes în interpretările muzicale[14]. Dar acest lucru nu l-a scutit de conflict cu marele Constantin Tănase. Motivul a fost că, în toamna aceluiași an, diverși actori au primit să cânte piese muzicale în detrimentul celor doi tenori ai trupei, care se decid  să intre în grevă[15].


„Universul”, anul 60, nr. 326, duminică, 28 noiembrie 1943, p. 6

În 1944, casa de discuri Electrecord i-a imprimat vocea pe viniluri, apărând fie solo, fie în duet cu voci feminine cunoscute. Printre acestea s-a numărat și vocea Lilianei Delescu, câștigătoarea concursului de frumusețe Miss România din 1932.   

O reclamă din 1945, însoțită de poza sa, informa publicul asupra concertelor pe care obișnuia să să le susțină în fiecare seară, împreună cu orchestra Iordăchescu-Turcu, la restaurantul „Grâușor” din capitală[16]În același an, cu prilejul sărbătorii Sf. Gheorghe, pe scena de la „Paladium” are loc un mare spectacol artistic, cu concursul tuturor vedetelor teatrelor bucureștene. El a cântat publicului, fiind acompaniat de orchestra Teatrului Cărăbuș, la pupitru aflându-se maestrul Gherase Dendrino[17].  

„Ultima Oră”, anul II, nr. 171, joi, 12 aprilie 1945, p. 3

Din presa anului 1946 aflăm că eroul nostru, „Mircea Preoțescu, e proprietarul unei splendide motociclete, cu care a plecat spre Govora”[18]. Pornind de la această informație, el ne apare ca un amator de motociclism, fapt ce se încadra într-un trend al vremii, dar și ca un vizitator al spațiilor monahale din zona Olteniei. Acest ultim detaliu, ce ne trimite la legătura cu mediul religios în care crescuse, vine și ca o completare a părții finale a istorisirii noastre. 



De la scenă la micul ecran

Mircea Preoțescu se încadrează în „cavalcada anilor de muzică” – cum o definea compozitorul, pianistul și dirijorul Sile Dinicu –, când „toată lumea cânta. Bine și cu aplomb”[19].

Printre melodiile interpretate de-a lungul timpului de către acest dizeur român se numără: „Lampagiul de altă dată”; „Un băiat iubea o fată” (vals); „Râzi puțin” (tango); „Inimile noastre bat la fel”; „La Miami” (tango de Liliana Delescu, fostă Miss România 1932); „Să-mi cânți un cântec de iubire” (de Ion Vasilescu); „Satu’n care m’am născut” (romanță); „Pe malul mării” (tango de Puiu Lupu); Dacă’n douăzeci de toamne (romanță); „Singura noastră vină” (de Petre Andreescu); „Am să trec și mâine” (romanță de Popescu-Pepu); „Să trec prin lume fără dor” (romanță de Alex Leon); „Îți mai aduci aminte, doamnă” (romanță de Ionel Fernic); De-ai fi rămas (tango de Corologos); „Ne vom zidi căsuța noastră” (slow lied de Mișu Constantinescu); „Pe malul mării” (tango de Puiu Lupu); „Singura noastră vină” (tango de Petre Andreescu); „Am să trec și mâine” (romanță de Popescu-Pepu); „Un vin bătrân și-o fată tânără”; „Nu spune nu” și „Nu plânge” (tangouri de Anghel Miclescu). Câteva dintre aceste cântece, preluate și de alți mari interpreți (Jean Moscopol, Vasile Cristian), au fost imprimate pe plăci Columbia și Electrecord.

Odată cu apariția televiziunii, tenorul devine o prezență și pe micile ecrane. În ziua de joi, 31 decembrie 1959, Revelionul Televiziunii adună o pleiadă de mari artiști români, cum ar fi Nicu Stroe (din cuplul Stroe și Vasilache), Maria Tănase, Ioana Radu, Ion Lucian, Luigi Ionescu, Gică Petrescu ș.a. Printre aceștia îl regăsim și pe Mircea Preoțescu, semn că era o voce recunoscută și apreciată în branșa artistică de atunci.  

În anii ’60, sub bagheta lui Hari Negrin, Mircea Preoțescu continuă să interpreteze „melodii inspirate din folclor”, dar, de data aceasta, după cum anunță presa epocii, „cu texte care cântă viața nouă, înfloritoare a satului colectivizat”. Din perioada muzicală respectivă provin cântecele „Orașul de pe Dunăre” și „Maria”.

În 1963, alături de Gioni Dimitriu, Puica Igiroșanu, Nicu Stoenescu, Rodica Paliu și alți artiști, el activează în Teatrul Regional București, unde se jucau spectacole specifice teatrului de estradă.  

 

Amurgul unei remarcabile cariere muzicale

Ulterior aceastei perioade, informațiile despre el sunt tot mai puține.

După o lungă și grea suferință, Mircea Preoțescu s-a stins din viață la 9 noiembrie 1992[20]. Mormântul său se află în micul cimitir de la Mănăstirea Dintr-un Lemn (Frâncești, jud. Vâlcea), probabil unul din locurile mult îndrăgite din Oltenia de sub Munte. 

Mormântul lui Mircea Preoțescu. Cimitirul Mănăstirii Dintr-un Lemn 

(Frâncești, jud. Vâlcea) 2023 (foto autor, 2023)

Alături de el își află somnul de veci Cella, soția sa, care s-a născut la 14 iulie 1922 și a decedat la 15 aprilie 2001. Pe crucea de la căpătâiul lor se păstrează o poză ce-i înfățișează pe cei doi soți, oferindu-ne nouă, trăitorilor de astăzi, posibilitatea să le admirăm frumoasele chipuri.

Soții Mircea și Cela Preoțescu, imagine de pe monumentul funerar 

(Mănăstirea Dintr-un Lemn, Frâncești, jud. Vâlcea) (foto autor, 2023)

După multe decenii de la succesul pe scenele bucureștene, datorită unor pagini web cu conținut audio-video, în prezent, putem audia câteva piese interpretate de acest dizeur mai puțin cunoscut românilor de astăzi.

Text de Ioan Iațcu



[1] Arhivele Naționale ale României-Serviciul Județean Vâlcea, Registrul Stărei Civile pentru naștere Călimănești, 1914, fila 11v.

[2] „Îndreptarea”, anul XVII, nr. 128, miercuri, 19 iunie 1935, p. 3.

[3] „Acțiunea”, anul I, nr. 6, joi, 14 noiembrie 1935, p. 4.

[4] „Radio-Adevărul”, anul XII, nr. 543, 12 februarie 1939, p. 13.

[5] Idem, anul XIII, nr. 594, 4 februarie 1940, p. 14.

[6] „Semnalul”, anul III, nr. 667, duminică, 28 aprilie 1940, p. 11.

[7] „Timpul”, anul IV, nr. 1278, 20 noiembrie 1940, p. 4; „Radio”, anul XIII, nr. 635, 17 noiembrie 1940, p. 8.

[8] „Universul”, anul 58, nr. 293, marți, 28 octombrie 1941, p. 8.    

[9] „Universul”, anul 58, nr. 354, miercuri, 31 decembrie 1941, p. 5. 

[10] „Rampa”, anul II, nr. 7, duminică, 11 ianuarie 1942, p. 3.

[11] „Viața”, anul II, nr. 444, luni, 13 iulie 1942, p. 5.

[12] „Universul”, anul 60, nr. 326, duminică, 28 noiembrie 1943, p. 6. 

[13] „Rampa”, anul II, nr. 8, duminică, 18 ianuarie 1942, p. 4.

[14] „Viața”, anul IV, nr. 115, duminică, 20 februarie 1944, p. 6.

[15]Ultima Oră”, anul I, nr. 27, joi, 19 octombrie 1944, p. 2.

[16] Idem, anul II, nr. 185, duminică, 29 aprilie 1945, p. 3.

[17] Idem, anul II, nr. 178, vineri, 20 aprilie 1945, p. 2. 

[18] „Cotidianul”, anul I, nr. 104,  vineri, 9 august 1946, p. 2.  

[19] Traian Stoica, Dan Bârlădeanu, Sile Dinicu: urechea muzicală nu înseamnă și știința de a făuri arta, în „Flacăra”, anul XXXI, nr. 2, 15 ianuarie 1982, p. 15.

[20] „România liberă”, Serie Nouă, anul L, nr. 14829, miercuri, 11 noiembrie 1992, p. 7.

Comments

Popular posts from this blog

Misterele Botoșanilor 24

Misterele Botoșanilor 1

Misterele Botoșanilor 12