Misterele Botoșanilor 12

 

ANDREI MANEA,

AVOCATUL FRAȚILOR EMINOVICI, MIHAI ȘI HARIETA

 


Cimitirul armenesc de la Botoșani ascunde un monument funerar, a cărui istorie, odată relevată, ne apropie din nou de poetul nostru național, Mihai Eminescu. Istorisirea ne poartă de la Botoșani la Cernăuți, iar de aici, mai departe, către Viena, pentru ca drumul să se încheie iarăși în metropola Țării de Sus.

Mormântul lui Andrei Manea (primul plan). 
În planul secund, mormântul părinților săi (foto autor)

Monumentul funerar, care aparține lui Andrei Manea, păstrează la partea superioară un medalion din bronz, de formă rotundă. Defunctul este redat bust, cu privirea orientată trei sferturi spre stânga. În dreapta se află semnătura autorului: „Hans Bernard”. 

Efigia lui Andrei Manea, cu semnătura sculptorului: Hans Bernard 
(foto și prelucrare grafică autor)

Ansamblul funerar, în compunerea căruia se află statuia unei femei realizată din marmură albă, aşezată într-o atitudine contemplativă, a fost executat de Robert Streschnack din Viena[1]. Privind cu atenție și alte morminte din același cimitir, semnate de cei doi maeștri, vom descoperi că, la vremea realizării respectivelor opere sculpturale, exista un parteneriat între antreprenorul de monumente și creatorul de imagini funerare.

Apud „Wiener Allgemeine Zeitung”, nr. 7388, Sonntag, 26 October 1902, p. 12

Hans Bernard (10 Martie 1861 Wilten, Tirol – 26 Octombrie 1945, Viena) a fost un sculptor vienez care s-a remarcat la cumpăna dintre veacurile XIX-XX. Din 1886 și până în 1892, a studiat la Akademie der Bildenden Künste din Viena, sub îndrumarea lui Edmund von Hellmer şi Carl Kundmann. A trăit ca sculptor independent la Viena, unde a creat statui monumentale, portrete-busturi și monumente funerare pentru cimitirele din capitală şi Innsbruck. Printre cele mai importante lucrări de artă se numără bustul de marmură al lui William Shakespeare din vila imperială „Achilleion” din Insula Corfu (1898), precum şi statuia monumentală a Mântuitorului de pe cupola bisericii Sf. Anton din Viena, precum şi cea a sfântului patron al respectivului edificiu ecleziastic (1898)[2]. Lucrări individuale împodobesc cimitirele din Innsbruck, cum ar fi cel cel al familiei Horandter sau piatra funerară a familiei Ber[3].

*

Andrei Manea (1 ianuarie 1842-18 octombrie 1902) era fiul soților Christea și Maria Manea (Loizanu) (vezi „Misterele Botoșanilor 8”). Școala primară a urmat-o la Cernăuți, unde l-a avut coleg de clasă pe Mihai Eminescu, dar și pe alți membri din comunitatea armenilor botoșăneni, cum ar fi: Bogdan Missir, Emanoil Manea, Iohan Manea, Grigore Goilav, Bogdan Goilav[4]. Beneficiind de consistentele resurse financiare oferite de către părinți, el a urmat Facultatea de Științe Juridice din Viena, unde și-a luat doctoratul. Revenit în țară, îndeplinește funcția de magistrat la Tribunalul Botoșani, iar ulterior, de președinte, „pe lângă Tribunalul Suceava”. În 1875, demisionează din magistratură, pentru a îmbrățișa „profesiunea de advocatu”, pe care a practicat-o până la finele vieții. Într-un anunț apărut în presa ieșeană, avocatul de numai 35 de ani anunța că domiciliul îi era în „casele părințești” din Strada Teatrului, „urbea Botușani”[5]. A făcut politică liberală și a fost consilier comunal, candidând pe listele colegiului I[6].

A participat la Societatea de binefacere, de ajutorare a elevilor și cetățenilor din Botoșani lipsiți de mijloace de întreținere, contribuind cu bani și punând la dispozița Liceului „Laurian” diverse imobile aparținând comunității armene. De asemenea, în calitate de epitrop al aceleași comunități, a contribuit la ajutorarea „celor care au suferit de pe urma incendiului care a devastat o mare parte din centrul orașului Botoșani în anul 1887”. Proprietar al Epurenilor, un important latifundiu de pe malurile Jijiei, moștenit de la tatăl său, Andrei Manea, prin fondul familial creat, a ajutat copiii săraci de pe moșie să urmeze o școală[7]. 

La 19 octombrie 1902, „la cinci ante meridiane”, Andrei Manea a încetat din viață, în casa cu nr. 2 de pe strada Alexandru cel Bun, despărțirea a II-a. Conform actului de deces, avea vârsta de 62 de ani (deși datele de pe obelisc sunt altele), iar decesul a fost cauzat de boala „artero scleroză [a] arteriilor cardului”. El fusese căsătorit cu Maria Goilav, care, la data dispariției soțului, avea vârsta de 44 de ani[8].

*

Imaginea avocatului o descoperim în scrisorile Harietei Eminovici adresate Corneliei Emilian de la Iași (soția inginerului Ștefan Emilian și binefăcătoare a poetului), în contextul eforturilor depuse de aceasta și Mihai, într-o perioadă de lipsuri și suferinți, pentru achiziționarea unei case la Botoșani. Proprietatea era scoasă la mezat de trei călugărițe de la Agafton (altele decât surorile Ralucăi Iurașcu).

Manea este D-zeul Armenilor, se bucură de o reputație nemărginit de om, cinstit și bun când voește să sprijine pe cine-va. Însă, după toate calitățile scrise mai sus, are un defect, cum zice neamțul: «Ueberall Langsam», așa în cât ca ce fel de influență ar putea să-l grăbească a scrie cuiva. (...) Însă nefiind sigură de se va putea cumpăra casa, m’am hotărât să merg la Manea, pe bază că părinții lui au trăit foarte bine cu ai noștri. Sincer vă scriu, scumpă mamă, că îmi bătea inima când m’am dus la casa lui, de frică să nu mă refuze, cum face la foartă multă lume. Însă m’a primit cu așa bună voință, în cât am cunoscut deplin stima ce are de memoria tatălui meu, spuindu’mi foarte ritos, că va face fără să ieie nici un ban. El mi-a zis că numai procura ’i trimit, ca să știe pe a cărui nume să fie casa, iar prețul și arvona să fie trecute în procură, pentru ca călugărițele să nu întoarcă vânzarea. Așa dară, să nu crezi mata că ești responsabilă de restul banilor, n’am scris că influența morală ce am asupra călugărițelor, mi-ar învoi chiar să le plătesc în rate mici, dar singurul lucru ce mă supără e că procentele sunt mari și anume două și jumătate la sută, dar poate că și cu asta m’ași împăca. Ele sunt tustrele femei bătrâne și foarte ciudate și au frică că nu li s’ar da banii. Cunoscând frica lor, mă tem și eu să n’o vânză altora, înapoindu’mi mia de franci. Dacă ai fi văzut mata cu câtă greutate mi-a dat hârtiile casei ca să le cerceteze d-nul Manea la Tribunal, dacă nu cumva e o sarcină pe casă. Mi-a fost lehamite, fiind că în toate zilele trimiteau să mă’ntrebe când le dau actele înapoi. Până Sâmbătă nu pot merge la d-nul Manea, căci e dus la București. Acuma mai sfătuește-te și mata și, de vei crede bine, apoi trimite-mi Procura mie sau lui d-nu Manea. Mihai știu bine că are să aibă mare bucurie când are să vadă casa cumpărată, dar cum este el pesimist, nu crede că se va putea cumpăra[9].

Deși frații Eminovici dăduseră avansul și urgentau achiziția casei, în cele din urmă, înțelegerea dintre părți eșuează. Supărarea Harietei transpare din rândurile unei scrisori datată 14 martie 1888:

Călugărițele au vândut casele altora și d-nul Manea le-a dat hârtiile cu cea mai mare ușurință, știind că eu sunt grav bolnavă. Călugărițele au venit eri la mine să’mi întoarcă arvona. (…) Mă doare în inimă de purtarea lui Manea că a dat hârtiile călugărițelor. Oamenii bogați n’au inimă![10].

Peste câteva zile, mai precis pe 17 martie 1888, suferinda Harieta scria într-o nouă epistolă că:

Manea a fost azi cu doctorul să mă vadă, arătând cele mai mari regrete de boala mea și cerându’mi scuze și mi-a dat dovada pe doctorul că n’a mai crezut că voiu scapa cu vieață. Călugărițele l’au bocit cerându’i hărtiile, ear el, neavând procură, ce putea face. Eminescu era disperat cu totul[11].   

*

Privind cele două ansambluri funerare, mormântul lui Christea Manea Loizanu și a fiului său, Andrei Manea, descoperim că imaginile în marmură și bronz, de o mare valoare artistică, dar şi istorică, ne duc cu gândul la „dreptul la imagine”. Abordarea efigiei era un mod de înveșnicire, de a pătrunde în eternitate, întrucât personajele portretizate meritau a fi ținute minte mai ales de către generațiile viitoare. Din această cauză, comanditarii au optat pentru astfel de reprezentări, deşi puteau să încline pentru amplasarea unor fotografii de monument.

Monumentul lui Andrei Manea merită deplina admirație atât pentru finețea detaliilor din sculpturi, cât și pentru concepția artistică a reprezentării lor tridimensionale, ce conferă monumentalitate întregului ansamblu. 

 Notă Materialul a fost preluat din: Ioan Iațcu, Din necropolele Botoșanilor: efigii în marmură și bronz de la cumpăna veacurilor XIX-XX, în „Monumentul XIII”, Lucrările Simpozionului Internațional Monumentul – Tradiție și viitor. Ediția a XXIII-a, Iași, 2021, Iași, 2022, p. 139-162.


[1] Eugenia Greceanu, Cimitirele oraşelor, oglindă a culturii urbane, în „Revista Monumentelor Istorice”, LXVI, 1997, 1-2, p. 34, fig. 11/D.

[2] Bernard, Hans (sub voce), în U. ThiemeF. Becker (Hrsg.), Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, III,  Bassano–Bickham, Verlag von Wilhelm Engelman, Leipzig, 1909, p. 430.

[4] Corneliu Botez, Viața poetului Mihail Eminescu, în Omagiu lui Mihail Eminescu cu prilejul a 20 de ani dela moartea sa. 15 ianuarie 1850  - 16 iunie 1889 – 16 iunie 1909, Comitetul Comemorării-Galaţi, Atelierele Grafice Socec & Co. societate anonimă, București, 1909, p. 48-49; G. Călinescu, Eminescu, școlar la Cernăuți, în „Viața Românească”, anul XXIII, noiembrie-decembrie, nr. 11-12, 1931, p. 119. 

[5] „Curierul Balassan”, anul III, nr. 20, joi, 13 martie 1875, p. 2.

[6] „Voința Națională”, anul V, nr. 1132, sâmbătă, 11 (23) iunie  1888, p. 2.

[7] Florin Simion Egner, Viorica Popa, Cimitirele armene din Botoșani, f. e., Botoșani, 2015, p. 47.

[8] Arhivele Naționale ale României-Serviciul Județean Botoșani, Registrul Stărei Civile pentru morți, 1902, nr. inv. 1098, fila 24b.  

[9] Henriette și Mihail Eminescu, Scrisori către Cornelia Emilian și fiica sa Cornelia, Editura Librăriei Frații Șaraga, Iași, 1893,  P. 78-80.  

[10] Ibidem, p. 86.

[11] Ibidem, p. 87.  

Comments

Popular posts from this blog

Misterele Botoșanilor 1

Misterele Botoșanilor 6