Misterele Botoșanilor 39
MORMINTELE UITATE A DOI „JUNI” ROMÂNI, INIȚIATORI AI MARII SERBĂRI DE LA PUTNA (25 AUGUST 1871): II. JURISTUL GHEORGHE RUSU
Cel
de-al doilea obiectiv, aflat în interesul cercetării noastre – după
cel al doctorului Constantin Aronovici (vezi „Misterele Botoșanilor 38”) –, este un modest
monument funerar, ce a fost înconjurat cândva de un grilaj din fier forjat, din
care astăzi nu se mai păstrează decât doar câteva elemente. Acesta poartă
semnătura de atelier a celui mai prolific sculptor italian stabilit pe
meleagurile Botoșanilor: Alberto Pellegrinetti.
Placa de marmură mai păstrează încastrată fotografia în sepia a unor personaje îmbrăcate într-o ţinută specifică celei de-a doua jumătăţi a veacului al XIX-lea. Textul care însoțește imaginea sună astfel: „Aici odihnesc scumpii / şi în vecii neuitaţii noştri părinţi / G. RUSSU / decedat la 23 mai 1916 st. v. / MARIA G. RUSSU / decedată la 21 decm. 1923 st. v.
Despre
cele două personaje aflate în mormântul comun, informaţiile culese dintr-o
varietate de surse ne dezvăluie o întreagă poveste, care se constituie parte
integrantă a epopeei românilor trăitori de o parte şi de alta a Carpaţilor. Este
vorba de soţii Gheorghe şi Maria Rusu, care au fost imortalizaţi în fotografia
ce se mai păstrează pe monumentul funerar. De remarcat că în ambele
cazuri, numele de familie a fost scris cu litera „s” dublată.
Fig. 2. Gheorghe şi Maria Rusu, fotografie de pe monumentul funerar, în situaţia din 2022 (foto și prelucrare imagine I. Iațcu)
Gheorghe
s-a născut în comuna Tiocu de Jos, din ţinutul Clujului (comitatul Bâca), în
familia lui Iftimie și a Teodorei Rusu. Studiile liceale le-a făcut la Cluj,
iar cele universitare la Viena şi Gratz. În 1869 a obţinut diploma de doctor în
drept, iar în 1870 s-a înscris în Barou[1].
Pe Gheorghe (George) Rusu îl descoperim în tabloul avocaţilor din baroul
botoşănean, unde se menționează că avea doctoratul în drept obținut la Gratz[2].
Ulterior,
a intrat în magistratură şi a obţinut diferite posturi, cum a fost cel de procuror
la Botoşani sau de preşedinte de tribunal la Dorohoi. În 1881, prin intermediul
presei locale, el a anunțat „reîmbrățișarea” carierei de avocat, pentru a se
pune „la disposițiunea celor ce ar voi a onora cu încrederea sa”. La vremea
respectivă, el locuia „în casele D-nei Aronovici la podu de piatră”[3].
Imobilul aparținea Elenei Aronovici, mama soției sale, Maria Aronovici (născută
în 1857).
La 7
aprilie 1875, a venit pe lume Veturia, primul lor copil[4].
Peste trei ani, la 18 februarie 1878, în casa din strada Alexandru cel Bun
(despărțitura a III-a) s-a născut Valeriu Rusu[5].
Un alt copil a fost Virgiliu, a cărui dată de naștere nu ne este cunoscută.
La
Botoşani, Gheorghe Rusu a făcut politică liberală, astfel că, în listele pentru
alegerea de preşedinte al Partidului Naţional Liberal, îl întâlnim ca „vechiu
magistrat şi proprietar”[6].
A fost ales deputat (1884-1888), iar ulterior senator (1895-1898), în
Parlamentul României. Printre alte demnităţi pe care le-a ocupat se numără și cele
de consilier judeţean la Dorohoi şi Botoşani, precum şi cea de consilier
comunal la Botoșani (1888). A fost decorat cu ordinul „Coroana României”, în
grad de cavaler. La 1911, încă mai profesa avocatura în Botoşani, dar se dedicase
mai mult agriculturii[7].
Acest
transilvănean, stabilit pentru totdeauna în părțile nord-moldovenești, care, la
acea vreme, erau conectate cel mai bine cu Viena studenției lui, se înscrie în
rândul unei galerii de personaje ce au scris istorie pentru românitatea din
Bucovina Habsburgică. Pe el îl vom găsi activ într-una din cele mai active societăţi
culturale române din capitala Austriei: „Societatea Literară-Socială «România»”.
La
întrunirile societăţii se prezentau lucrări având ca tematică istoria. Spre
exemplu, cu prilejul şedinţei din 5 decembrie 1868, al cărei oaspete a fost
Alexandru Hurmuzachi, aflăm că „un
membru, Gherasim Rusu, şi-a cetit lucrarea «Unirea la români în fazele ei
istorice»”[8].
Ţinând
cont de faptul că unul dintre liderii „Societăţii Literare-Sociale «România»”
era un personaj cu studii juridice, apropiat al doctorului Aronovici, putem afirma
că acel Gherasim Rusu nu este altcineva decât Gheorghe Rusu, viitorul avocat şi
magistrat de la Botoşani. Întrucât numele Gherasim nu-l mai întâlnim în alte
surse ulterioare evenimentelor de la Viena, nu este exclus ca, datorită statutului
său profesional (avocat) și a poziţiei pe care o deţinea în asociaţie
(vicepreședinte), prenumele său real să fi fost înlocuit cu un pseudonim ori
poate cu un alt nume din patrimoniul onomastic al familiei, cu scopul de a
evita eventualele necazuri ce i-ar fi fost provocate de autoritățile imperiale.
Ulterior, odată cu trecerea în România, probabil că a utilizat adevăratul nume
de botez – Gheorghe. Totodată, nu este exclus ca istoricul Ion Grămadă, din
lipsă de documente, să se fi înșelat cu privire la numele acestui personaj.
Supoziția
noastră, pe firul căreia am mers încă de la începtul cercetării vieții sale, a
fost întărită de o sursă deosebit de importantă, și anume articolul filozofului
și esteticianului Ion Pop Florantin, intitulat „Cincantenarul «României June». Românii din Viena dela 1863-1868”.
De remarcat că acest sălăjean a fost absolvent al Facultății de Filosofie din
Viena, pe care a urmat-o în perioada 1863-1868. Întrucât a fost membru al
Societății România Jună, deci implicat în mod direct în acțiunile ei, în
articolul amintit el prezenta, în mod exhaustiv, „Lista Românilor, cari de la
1863 până la 1868, au format Colonia Română în Viena, sau în Beciu, cum se mai
numea acea metropolă”. Printre ardelenii amintiți se afla și „George Rusu, din Teocu-de-Jos, jurist:
căsătorit pe urmă cu sora moldoveanului Dr. C. Aronovici; apoi magistrat la
Botoșani”[9].
Amintirea
acestui jurist, precum și a cumnatului său, medicul Constantin Aronovici, era
încă proaspătă în memoria transilvănenilor de la 1883. Protopopul greco-catolic
Grigore Silași (1836-1897), folclorist și filolog năsăudean, ajuns membru de
onoare al Academiei Române (1877), într-un articol intitulat „Limbă poporală și limbă literară, Respuns
dlui I. T. Mera”, vine și el să întărească faptul că acel Gherman Rusu nu
este altcineva decât juristul botoșănean:
„câte sforțări se
feceră acolo pentru înființarea «României», apoi pentru încetarea sfășierilor
dintre frații de un sânge și de o mamă și deci pentru străformarea «României»
și a «Societății literare a Românilor din Viena» într’o unică societate «România
jună». (...) Toate aceste le pot testificá bună-óră zelosul Român comerciante
în Viena B. G. Popoviciu, primii președinți și oficiali ai «României j.»” dr.
Aroniviciu în Iași, dr. I. Drăgescu în Constanța, Georgiu G. Rus în Botoșani, dr. P. Tancu și dr. Moisil în Năsĕud ș.
a.”[10].
După
aceste informații venite din partea unor români de seamă din Transilvania, ne
reține atenția o relatare venită din zona Dorohoiului. Astfel, într-un articol
intitulat „Contribuții la istoria
județulu Dorohoi–Vlădeni și Davidoaia din comuna Corlăteni și Vorniceni,
stăpânite de Costea Haretu”, preotul Constantin Ciocoiu, unul dintre cei
mai mari cunoscători ai istoriei Țării de Sus, confirmă și el supoziția că
personajul istorisirii noastre nu este altcineva decât juristul cu origini
transilvănene stabilit la Botoșani:
„La
1878, Costea Haret avea tovărășie cu Gheorghe
Russu, fost președinte de Tribunal, cumnat cu frații dr. Aronovici și
Toderiță Aronovici, având administrator la Vorniceni pe C. Enescu, tatăl
artistului nostru George Enescu.”[11]
Respectiva
informație vine să ne lămurească despre profundele legături existente între
familiile Rusu, Aronovici și Enescu, așa cum vom descoperi puțin mai încolo.
Aceste conexiuni ne pot releva și posibilele influențe venite din partea unor
tineri cu studii și numeroase conexiuni în capitala Imperiului, care probabil că
au stat la baza desăvârșirii studiilor lui George Enescu la Conservatorul din Viena.
Pe când
îndeplinea funcția de consilier în cadrul Consiliului General al județului
Botoșani, alături de Iosif Șmelț și Andrei Manea Loizanu, Gheorghe Rusu a votat
cererea formulată de un grup de 60 de cetățeni, prin care se cerea acordarea
unui ajutor financiar lui Mihai Eminescu. La acea vreme, poetul era grav bolnav
şi se confrunta cu mari lipsuri materiale. Mult mai târziu, Mihail V. Mavrodin,
rudă cu frații Eminovici, evoca momentul în care solicitarea a fost respinsă în
ședința din 14 iunie 1887:
„Ceea
ce m-a izbit... în această întâmplare este că am constatat că poetul
naționalismului nostru integral... a găsit sprijin pentru umila lui nevoie, la
un armean (Manea), la un neamț (Șmelț) și la un transilvănean (Rusu) în timp de românii subțiri îl încurcau în procedură.”[12]
În mai 1892,
alături de doctorul Aronovici şi de alţi 19 botoşăneni (profesori, avocaţi,
ingineri, proprietari de pământ), Gheorge Rusu a colaborat la alcătuirea secţiunei
locale a „Ligii pentru Unitatea Culturală a tuturor Românilor”. Spațiul de întrunire
al comitetului dirigent se afla în localul şcolii „Marchian”[13].
Figura
acestui personaj transpare și din amintirile avocatului și memorialistului
botoșănean Ion Apăteanu (1884-1981). Acest ultim cronicar al orașului a fost fiul
lui Iancu Gheorghe Movileanu (nume ce va fi schimbat în Apăteanu), care a studiat
Dreptul și Conservatorul la Viena, iar ulterior a fost magistrat la Dorohoi și avocat
la Botoșani:
„luasem obiceiul să
tragem câte un chef la unul din acele vestite localuri cu fleici la grătar și
vinuri de Cotnari. [La] Moise Burlacul, Berl Eighes și Cărbunaru.
De la una din aceste
petreceri s-a întâmplat să fiu adus acasă în stare de ebrietate de către
tovarășii mei de petrecere, cu mare alai nocturn și scoaterea portiței din
bălămăli, aruncată în grădină peste gard. A doua zi dimineață, când văzu
maică-mea isprava băieților și a lui fecioru-său Petrică, când mai primi și
reclamațiile vecinilor deranjați din somn, se întristă foarte tare.
Slăbită și bolnavă
cum era, nu mai găsi energia necesară pentru morala și ocara ce mi s-ar fi
cuvenit și chemă la dânsa pe avocatul Gh. Rusu, om bătrân și cuminte, rudă cu
tatăl meu și membru în consiliul de familie.
Rusu suplinea la
liceu pe titularul catedrei de limba latină ori de câte ori lipsea, fiind
originar din Ardeal și având o temeinică cultură latinească.
Chiar a doua zi după
acel memorabil chef de care eram tare rușinat și hotărât a nu-l mai repeta, mă
trezii chemat în cancelaria profesorilor, unde mă aștepta Rusu și care mă rugă
stăruitor ca la ieșirea din școală să trec pe la dânsul acasă, având să-mi
spună ceva important.
Acolo, pe un ton
blând și părintesc, într-o formă delicată el începu prin a arăta ce lovitură
grea a fost pentru mama mea și cei opt minori rămași, moartea timpurie a
vărului său Iancu Movileanu (...). Pentru asta se cerea neapărat ca să fiu
băiat cuminte, să termin liceul, să trec apoi la universitate spre a-mi face
carieră.
Expunerea înțeleaptă
a bătrânului avocat, pe care îl știam că fusese unul din cei mai buni prieteni
ai tatălui meu, avu asupra mea un efect zguduitor. Trezit la cruda realitate
printr-o morală discretă și ocolită, n-am putut articula nici măcar un singur
cuvânt și m-am întors acasă umilit și rușinat”[14].
*
Pe Maria
Rusu, soția sa, o descoperim în câteva știri disparate în presa timpului. Spre
exemplu, în 1894, ea a participat la balul „Ligii pentru Unitatea Culturală a
tuturor Românilor”[15]. Cu
câteva luni înainte de a trece la cele veşnice, în vara anului 1923, a cumpărat
de la doctorul Aronovici moșia Bârsănești din județul Botoșani, cu prețul de
710.200 lei[16].
În cazul acestei tranzacţii este vorba de cumnatul ei, doctorul Dimitrie
Aronovici de la Dorohoi.
*
În august
1896, în viaţa familiei Rusu a avut loc un eveniment de o mare însemnătate. Informaţiile
oferite de o cronică mondenă, care a fost publicată în ziarul lui Scipione
Bădescu, un alt transilvănean stabilit la Botoșani, vin să ne dezvăluie toate
legăturile existente între aceste persoane înhumate în mormântul de la „Eternitatea”.
Iată ce ne relatează patronul ziarului, în stilul său inconfundabil, de altfel
abordat cu prilejul multor situații similare:
„Logodna d-şoarei Veturia Rusu
cu d. locotenent Ion Daşchievici, serbată, acum cîteva zile, printr-un vesel şi
strălucit Bal, în casa părinţilor logodnicei d-na şi d. senator Gh. Rusu, a
fost o reuniune de cea mai aleasă societate – vr’o 60 persoane distinse, de
ambele secse, – şi ’n acelaşi timp şi prilejul unui eveniment artistic pentru
lumea presentă, printre oaspeţii serei aflându-se şi neîntrecutul artist George
Enescu (rudă a logodnicei), cu fermecătoarea sa vioară. – După schimbarea
inelelor, – pe la 9 ore seara, – la care frumoasa logodnică strălucea într’o
vestală toaletă albă, – tânărul artist Gh. Enescu, cedând insistenţei generale,
a esecutat, consecutiv, numai cu mici intervaluri, câteva bucăţi de concert
de cea mai mare forţă, ca Zigeunerweisen de Sarasante, Concerto
de Mendelsohn, Fantasie-Caprice de Viewxtemps, un solo de Bach,
şi încă altele două, – toate acompaniate la piano, c’o măestrie şi o componentă
de asemenea artistică de cătră tânăra şi distinsa mătuşă a logodnicei, d-na
Constanţa Lt.-colonel Aronovici, împodobită c’o foarte elegantă toaletă
rose-pâle. (...) Pe la orele 11, a început apoi dansul. – Toate onorurile serei
au fost deplinite c’o rară afabilitate de cătră d. şi d-na de gazdă, îndeosebi
însă de cătră d-na Maria Rusu, fericita mumă a logodnicei, care purta o foarte
distinsă toaletă gris cu albastru. – Pe la orele 2 după miezul nopţii s’au
servit un bogat şi foarte gustuos supeu, la care buna disposiţie se întrecea cu
bunul umor al comesenilor, şi după care, reluându-se danţul, petrecerea abia
s’a hotărât a’şi pune capăt odată cu salutul zilei albe”[17].
Cununia
celor doi tineri s-a celebrat în ziua de joi, 3 octombrie 1896, „în cercul intim al familiei”. Mireasa
a fost desemnată, de către acelaşi ziar botoşănean, ca fiind „unica şi încântătoarea fiică a d-nei şi
d-lui senator Gh. Rusu”[18].
Ioan Daşchievici (Daşchevici), soţul Veturiei, a fost comandant al Regimentului 8 Roşiori din Botoşani. A participat la reprimarea răscoalelor ţărăneşti din 1907 și s-a distins în Primul Război Mondial, precum şi în timpul operaţiunilor militare pentru apărarea Marii Uniri de la 1918, intervenind cu armata în Bucovina şi Pocuţia. În 1919, a fost avansat la gradul de general de brigadă. A îndeplinit funcţia de prefect al Cernăuţilor (1932-1933), drept pentru care, în 1940, a fost arestat de către autorităţile sovietice şi deportat la est de Munţii Urali. A murit în timpul detenţiei, în 1942, trupul său nemaifiind repatriat în ţară[19]. Veturia a încetat din viață, la 5 decembrie 1951, în orașul Stalin (Brașov)[20].
*
După
retragerea din magistratură, timp de un deceniu și jumătate, drumurile lui
Gheorghe Rusu s-au îndreptat către părțile Dorohoiului, locul unde își începuse
cariera juridică. Datorită vastei sale experiențe de avocat, dar și de fost
magistrat, în acest oraș se bucura de o clientelă suficient de bogată, căreia
îi reprezenta interesele în diverse procese civile.
Pe 21
septembrie 1905, la Dorohoi, „înaintea tribunalului de aci s’a înfățișat un important
proces intentat de d-na Eugenia Docan, fostă Sturdza, mamei sale, d-na Elena
Docan”, soția omului politic Ioan Docan (văr drept cu principele Alexandru Ioan
Cuza). Eugenia era asistată de avocații Ioan C. Barotzi din București și Ernest
Cananău din Dorohoi, iar Elena „de d-nii: Russu din Botoșani, G. G. Burghele și
Gh. Marcu”. Eugenia urmărea să obțină „jumătate din trupul moșiei Dimăcheni”
(comuna Corlățeni), „jumătate din averea mișcătoare”, care se afla în compunerea
gospodăriei acelei moșii, precum și „venitul respectiv, cum și întreaga moșie
Măteienii, cu veniturile cuvenite de la moartea lui Ion Docan”. Procesul s-a
întins pe o lungă perioadă de timp, astfel că, în 1909, îl aflăm în continuare
pe Gheorghe Rusu avocat al Elenei, alături de Petru Missir[21].
Dar, la 23 mai 1916, la
„ceasurile trei după-amiază”, pe când se afla la Dimăcheni, în casa clientei
sale, Gheorghe Rusu s-a săvârșit din viață. Avea vârsta de 73 de ani[22].
Trupul său a fost transportat la Botoșani și înhumat, în ziua de 26 mai, la
Cimitirul „Eternitatea”[23].
*
În
concluzie, putem stabili că monumentul funerar a fost înălţat, cel mai probabil,
de către soţii Veturia şi Ioan Daşchievici, cărora, poate, li s-au alăturat și
cei doi frați, maiorul
Valeriu Rusu și căpitanul Virgiliu Rusu.
Dacă
luăm în calcul și monumentul funerar al doctorului Constantin Aronovici situat
alături, putem spune că ne aflăm în faţa mormintelor a doi „juni români”, conducători ai „Societăţii Literare-Sociale «România»” de la
Viena și inițiatori ai marii serbări de la Putna din 1871.
Starea înaintată de degradare impune restaurarea lor și includerea în circuitul de vizitare, întrucât acestea pot fi considerate adevărate monumente-simbol ale românismului.
Notă! Text preluat din: I. Iațcu, Mormintele uitate a doi „juni” români, inițiatori ai Marii Serbări de la Putna (25 august 1871), în Monumentul, XXVI, Lucrările Simpozionului Internațional „Monumentul-Tradiție și viitor”, ediția a XXVI-a, Iași, 2024, vol. I, Iași, 2025, p. 437-466.
[1] L. Scărlătescu, Albumul corpului avocaţilor din România, Tipografia
„Unirea”, Bucureşti, 1911, f. p., vezi medalionul dedicat lui „D.
Gheorghe Rusu”.
[2] „Anuarul Justiţiei pe 1883-1884”,
1883, p. 72; „Anuarul Justiţiei pe
1891”, p. 86. Atunci când a fost numit substitut la tribunalul
Botoșani, presa ieșeană anunța noua numire astfel: „G. Rusu doctoru în dreptu
de la facultatea din Viena”, cf. „Curierul de Iassi”, anul III, nr. 46,
duminică, 14 iunie 1870, p. 1.
[3]
„Voacea Botoșanilor”, anul I, nr. 43, duminică, 22 martie 1881, p. 4.
[4] ANR-SJB, Registrul Stării Civile pentru
născuți, 1875, vol. II, inv. nr. 5, fila 74.
[5] Idem, Registrul Stării Civile
pentru născuți, 1878, vol. II, inv. nr. 5, fila 21.
[6]
„Curierul Român”, anul XIII, nr. 18, duminică, 1 martie 1898, p. 1.
[7] L. Scărlătescu, op. cit.
[8] I. Grămadă, Întemeierea „României June”, în „Gazeta Transilvaniei”, anul LXXV, nr.
208, sâmbătă, 22 septembrie (5 octombrie) 1912, p. 8; I. Grămadă, Societatea
Academică Socială Literară „România Jună” din Viena (1871-1911) . Monografie
istorică, Editura societății „Rom. Jun.”, Arad, 1912, p. 151.
[9] „Adevărul
Literar și Artistic”, seria II, anul IV, nr. 131, duminică, 27 mai 1923, p. 3.
[10]
„Familia”, anul XIX, nr. 1, 1883, p. 4-6.
[11]
„Gazeta Dorohoiului”, anul VII, nr. 34, sâmbătă, 22 noiembrie 1924, p. 2.
[12] M. V. Mavrodin, L-am văzut și eu,
în „Știrea”, anul I, nr. 27, 28 iunie 1928. Aceeași informație o întâlnim și la
Gh. Median, Personalități botoșănene
uitate - Iosif Șmelț (1834-1888), în
AMS, V-VI, 2006-2007, p. 180.
[13] „Tribuna”,
anul IX, nr. 109, miercuri, 13 mai 1892, p. 434.
[14]
I. I. Apăteanu, Din cele mai vechi amintiri (1887-1920), ediţie postumă
completată şi îngrijită de C. Filip, în memoria autorului, Ed. Agata, Botoşani,
2020, p. 39-40.
[15] „Curierul Român”, anul IX, nr. 11,
miercuri, 23 martie 1894, p. 2.
[16] „Universul”, anul XLI, nr. 158,
luni, 18 iunie 1923, p. 3; „Argus”,
anul XIV, nr. 3044, duminică, 17 iunie 1923, p. 2.
[17] „Curierul Român”, anul XI,
nr. 30, miercuri, 14 august 1896, p. 2.
[18]
Idem, anul XI, nr. 35, duminică, 6 octombrie 1896, p. 2.
[19] M.-A. Daşchievici, Ioan P. Daşchievici, un general erou, în „Memoria”, 82-83, 2013, 1-2, p.
114-118; B. Tănasă, Personalitatea unui ostaş ilustru, Ioan Daşchievici,
în „Cetatea de Scaun”, 15,
2018, 15, p. 62-70; S. Grumuş, Istoria
militară a oraşului Roman (1831-1947), vol. I, Editura Editgraph, Buzău,
2019, p. 428-429.
[20] ANR-SJANI, Registrul Stării Civile pentru născuți, 1875, vol. II, nr. inv. 5,
fila 74.
[21]
„Opinia”, anul VI, nr. 717, duminică, 3 mai 1909, p. 3.
[22] ANR-SJB, Registrul Stărei
Civile pentru morți, 1916, nr. inv. 1283, fila 87.
[23] „Dimineața”, anul III, nr.
4394, vineri, 27 mai 1916, p. 5.
Comments
Post a Comment