Misterele Botoșanilor 38
MORMINTELE UITATE A DOI „JUNI” ROMÂNI,
INIȚIATORI AI MARII SERBĂRI DE LA PUTNA (25 AUGUST 1871)
1. Mormântul medicului Constantin Aronovici
Doctorul Constantin Aronovici, scris uneori Aranovici,
făcea parte dintr-o mare și importantă familie botoșăneană din veacul al
XIX-lea.
După cum arăta cărturarul Artur Gorovei, el era fiul
pitarului Dimitrie (Dumitrache) Aronovici. Tatăl, care s-a născut în Botoşani
la 1811, a fost cilen şi casier al Eforiei orașului, în perioada 1848-1859[1].
Ştia să vorbească ruseşte şi nemţeşte, era căsătorit şi avea 4 copii[2].
Însă, după cum vom vedea pe parcursul istorisirii, în
realitate el a avut opt copii, patru băieți și patru fete. Ca avere, deţinea o
dugheană şi o casă în Botoşani[3],
fapt ce îl așeza în categoria comercianților. Cu prilejul alegerilor pentru
Divanul ad-hoc, Dimitrie apare menţionat pe listele ţinutului Botoşani, ca
alegător direct[4].
De altfel, a fost un susţinător convins al Unirii de la 1859[5].
În 1864, a fost ales membru în consiliul municipal[6].
A trecut la cele veșnice în casa aflată la Podul de Piatră din urbea Botoșani,
la 24 decembrie 1877, pe când avea vârsta de 58 de ani[7].
El a fost căsătorit cu Ana Elena, care, la 20 noiembrie 1888, s-a săvârșit din
viață, în urma unei afecțiuni renale numită boala lui Bright. La momentul decesului,
care s-a petrecut „în casa cu nr. 504, din strada Podul de Piatră cf. I”, ea
era în vârstă de 66 de ani[8].
Foto 1. Mormântul doctorului Constantin Aronovici și al mamei sale, Elena, în situaţia din 2023 (foto I. Iațcu)
Foto 3. Elena Aronovici, fotografie de pe monumentul funerar, în situaţia din 2022 (foto și prelucrare imagine I. Iațcu)
Băieții pitarului Aronovici au fost:
Constantin (doctor la
Iași, Botoșani, Slănic-Moldova, Călimănești), Teodor (magistrat la Dorohoi),
Dimitrie (doctor la Herța și Dorohoi) și Ion (maior și profesor la diverse
școli militare). Cele patru fete erau Eufrosina (căsătorită cu proprietarul Gheorghe
Cosmovici), Ecaterina (căsătorită Stavrat), Aglaia (căsătorită cu doctorul Ion Șoineriu,
grafiat mai târziu Șoneriu) și Maria (căsătorită cu magistratul Gheorghe Rusu).
Toată această filiație este explicată pe larg în ferparul de deces al
Eufrosinei, căsătorită cu Gheorghe Cosmovici (fratele lui Ioan Cosmovici,
bunicul de pe mamă al lui George Enescu), care a fost înmormântată la Băbiceni
(Botoșani), lângă biserica ctitorită împreună cu soțul său (1889-1891)[9].
Trebuie să amintim că în afară de Constantin, în familie
a mai fost un medic, și anume Dimitrie Aronovici. Acesta a fost activ la Herța
și Dorohoi. La 1896, el s-a căsătorit cu Ecaterina Golescu, a cărei mamă era
proprietara Darabanilor[10].
Tânăra soție a decedat la 24 de ani, fiind înmormântată la București[11].
Medicul dorohoian s-a săvârșit din viață la 19 aprilie 1925.
Figura doctorului Constantin Aronovici, personajul
nostru, o descoperim în două fotografii de epocă. Prima se păstrează în
patrimoniul Memorialului Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”
(Botoșani), unde se indică pe verso „Dr. C. Aronovici din Dorohoi împreună cu
un frate al său”[12]. Cea
de-a doua se găsește pe monumentul funerar de la Cimitirul „Eternitatea” din
Botoșani (foto 4).
*
De medicul Constantin Aronovici se leagă una dintre cele
mai importante mișcări ale românilor din Imperiul Austriac. Istoricul și
jurnalistul Ioan Grămadă (1886-1917), erou al Bătăliei de la Cireșoaia,
menţionează că una dintre cele mai importante asociaţii culturale ale
tineretului studios român din Viena a fost „Societatea Literară-Socială «România»”.
Deviza ei era „Uniţi-vă în cuget, uniţi-vă-n simţiri”. Societatea a fost înfiinţată
la 12 decembrie 1867, însă a fost recunoscută oficial la 25 aprilie 1868. Conform
statutelor, organizația era condusă de un preşedinte, în persoana lui
Constantin Aronovici („medicinistu”), un vicepreşedinte, al cărui nume era
Gherasim Rusu („juristu”), aceștia fiind urmaţi de câte un casier, un secretar
şi patru senatori[13].
Societatea a ajuns să aibă, până la sfârşitul anului 1868, 60 de membri
ordinari[14].
La 5 decembrie 1868, marele om politic Alexandru
Hurmuzachi, întemeietorul Societății Academice Române, în urma unei vizite
întreprinsă la Viena, a reuşit să coalizeze „Societatea Literară-Socială
România” cu „Societatea Literar-Ştiinţifică a Românilor”, cea din urmă fiind înfiinţată
la 24 decembrie 1864. Ambele asociații și-au încetat activitatea, în data de 8
aprilie 1871, pentru a se contopi în Societatea Academică Social-Literară
„România Jună”[15].
Respectivei organizații îi va reveni rolul organizării Serbărilor de la Putna[16].
Ioan Slavici, unul dintre participanții la serbare. după
trecerea unor ani, rememora evenimentele premergătoare acestui moment
înălţător: „La 1870 se împlineau, aşa se zicea, patru sute de ani dela urzirea
mănăstirii Putna, şi Dr. Aronovici din Botoşani făcuse propunerea, ca să
profităm de ocaziunea aceasta spre a pune la cale o serbare naţională la
mormântul lui Ştefan cel Mare. La 15/27 August, în ziua de Sf. Mărie, când se
serbează hramul bisericii, se adună în toţi anii multă lume la Putna; n’aveam
dar decât să stăruim, ca de astă dată să vie deputaţiuni din toate ţările
locuite de Români şi să facem astfel o mare manifestaţiune naţională.”[17].
Unii cercetători au considerat că organizărea acestor manifestări
a plecat de la Mihai Eminescu. „De altfel, însuși Eminescu neagă”[18]
ideea că inițiativa măreţului eveniment i-a aparţinut, după cum arăta marele
istoric Teodor Bălan, un pasionat al cercetării ținuturilor și personalităților
din nordul Moldovei.
Dintr-o corespondență ce a aparținut medicului Ioachim C.
Drăgescu (1867-1914), un luptător pentru drepturile românilor din Transilvania,
aflăm o serie de amănunte despre Constantin Aronovici, mai ales din perioada sa
vieneză. Vom descoperi că locul unde putea fi găsit era cafeneau „Troidl” din
apropierea Universității, loc de găzduire a studențimii române. Iată pasajul,
extras dintr-o epistolă din 1873, care ne indică acest fapt: „În Viena să cerci
pe Dr. C. Aronovici. E un brav român. Îl vei afla la Caffé Troidl lângă
Universitate”[19].
*
Întors
în țară, la 1874, Constantin Aronovici devine medic secundar la secția medicală
I a Spitalului Sf. Spiridon din Iași[20].
La 25 august 1875, într-un raport întocmit către
Epitropia Sf. Spiridodn, doctorul Ludwig Russ, președintele colegiului medical,
„atrăgea atenția medicilor secundari a secției I medic. Criste Buicli și
Aronovici de a binevoi să se conformeze cu această disciplină”, și anume de a însemna
„pe tabele istoria morbului, de cursul și tratarea precum și diagnosticul
medicamental și dieta conform art. 26 aliniatul no. 4 să fie executate pentru
ca observațiile practice indicate la patul bolnavului să constituie baza pentru
redactarea raportului de bolnavi la sfârșitul anului”. Totodată, el recomanda
ca „medicii tineri să se deprindă cu aceste observațiuni naturale și stricte
prin examinarea pe tablă, pentru a privi ușor și a da vizitatorilor spitalului
dovada de serviciu în interesul bolnavilor”[21].
Anul 1875 este și momentul când Constantin Aronovici a
devenit membru al Societății de Medici și Naturaliști din Moldova, așa cum
reiese din statutele organizației[22].
În 1877, a participat în calitate de medic la Războiul
pentru consfințirea Independenței României (1877-1878). El s-a aflat printre
cei care, în decembrie 1877, la Turnu Măgurele, au pus bazele Societății
Generale a Medicilor Români. Noua organizație își propunea să adune la un loc
pe toți „confrații medici, farmaciști și medici-veterinari” din țară. Comitetul
acesteia era compus din următoarele personalități medicale: Dr. Russ Senior, președinte;
Dr. Calinderu, vicepreședinte; Dr. Vlădescu, secretar general; Dr. Aronovici și
Dr. Mancași, secretari[23].
Pentru implicarea sa în acordarea de îngrijiri medicale răniților de război, în
1878, principele Carol I i-a conferit lui Constantin Aronovici Ordinul „Steaua
României”, în grad de cavaler[24].
În prima parte a anului 1879, el a fost înaintat medic
primar la ospiciul din Târgu Neamț, unde epitrop era colonelul Gheorghe Sturdza[25].
Din noul său statut, „carele este provizor atașat de acel spital”, „d. dr.
Aronovici a devenit la toți simpatic și atăt publicul cât și bolnavii se
felicitează de prezența unui medic atăt de bun și inteligent, și mulțumesc
Epitropii Sf. Spiridon că a permis acestui doctor să stee în Neamț, regretă
însă că d-lui va pleca în curănd de aice spre ași relua funcțiunea la băile din
Slănic”[26].
Dezvoltarea balneologiei în România, prin înfiinţarea
unor staţiuni de profil, a permis unor medici care aveau preocupări în acest
domeniu să-şi pună în aplicare cunoştinţele acumulate. Unii dintre ei se
specializaseră în respectiva direcție, graţie studiilor făcute în Imperiul
Austriac, acolo unde se dezvoltaseră numeroase centre medicale, pe care protipendada
românească le vizita pentru aşa numitele „cure balneare”.
Pe
fondul creșterii numărului de vizitatori, în 1879, Onorabila Epitropie a
Spitalului Sf. Spiridon de la Iași, proprietara stabilimentului de băi minerale
de la Slănic, a demarat un amplu program de reabilitare a stațiunii[27].
În asemenea circumstanțe, Constantin Aronovici a devenit „medicul băilor” de la
Slănicul Moldovei, aflate „în districtul Bacău”, la „2 ore depărtare de
Târgul-Ocnei, către marginea Transilvaniei”[28].
În data de 20 iulie 1879, „medicul dirigent” al
stabilimentului balnear a fost nelipsit de la manifestările prilejuite de
sărbătoarea Sf. Ilie. Cu acel prilej, el a distribuit elevilor școlii din
Slănic numeroase premii, constând din „cărți, călămări, condee, prăjituri și
materii de rochițe pentru copile”[29].
În primăvara anului 1882, „dr. C. Aronovici a fost numit
definitiv în postul de medic al băilor de la Slănic”, întrucât, „de când e
medic al acestor băi, își dă tóte silințele pentru îmbunătățirea lor, făcênd ca
toți vizitatorii să rěmâe pe deplin mulțumiți”[30].
Unul dintre acești pacienți a fost și Ion Creangă. Într-o
scrisoare, expediată la 24 iunie 1884, către fratele său Zahei, scriitorul
povestește cum a ajuns la stabilimentul balnear din Slănicul Moldovei, acolo
unde s-a bucurat de îngrijirile primite din partea medicului botoşănean: „mi-a
fost foarte rău, perdusem chiar cunoștința. Însă d-l Doctor Aronovici, grabnic
mi-a dat ajutorul cuvenit și mi-am venit în fire.”[31].
La începutul lunii martie 1882, presa ieșeană anunța
cititorii că „D. Costachi Aronovici s’a
numit primar al comunei urbane Târgu-Ocna, din județul Bacău, în locul d-lui Iorgu
Metaxa, demisionat.”[32]
În calitate de edil al urbei, doctorul Aronovici a
organizat, la 6 septembrie 1882, serbările prilejuite de dezvelirea bustului
lui Costache Negri, lucrare care a fost amplasată la mormântul marelui jurist
și om politic român[33].
Începutul anului următor a adus o schimbare în viața
personală de medicului. Astfel, în seara zilei de 3 ianuarie 1883, la Iaşi, a
avut loc căsătoria acestuia cu Maria Th. Antoniadi. Cununia s-a celebrat la
biserica Sf. Spiridon[34],
patronul așezămintelor Spiridoniei.
Luna februarie a adus confirmarea lui în funcţia de
primar al comunei urbane Târgu-Ocna[35],
însă, în luna octombrie a aceluiași an, el și-a înaintat demisia, fiind înlocuit
de Constantin Ciogolea[36].
După retragerea din funcțiile deținute, medicul s-a întors
în orașul său natal, Botoșani. Aici, începând cu luna octombrie 1883, el activat
din nou ca medic, astfel
că, prin intermediul unei reclame publicată în ziarul lui Scipione Bădescu, el
și-a anunțat sosirea astfel: „Dr. C. Aronovici face cunoscut amicilor cât și
cunoscuților săi că ’și-a mutat
domiciliul din Târgul-Ocnei în Botoșani”[37].
În calitate
de medic al „plășeai Târgul-Miletin”, în primăvara anului 1885, doctorul Aronovici,
ajutat și de primarul comunei Costești, a avut inițiativa de a „înființa un
spital de alienți la monastirea Agafton”, stabiliment căruia Consiliul
județului i-a aprobat sumele necesare funcționării[38].
În 1886, pe doctorul Constantin Aronovici îl afăm în
continuare la Botoşani, ca medic al plăşii Târgului. Din această poziție el a
fost „numit medic al băilor de la Călimăneşti”, din judeţul Vâlcea[39].
La scurt timp îl descoperim – în calitate de medic al renumitei stațiuni de pe
malul Oltului –, la București, unde obișnuia să se cazeze la Hotelul Union[40],
iar din rubrica „Curierul băilor” îl aflăm ca vizitator al stabilimentului
balneo-climateric de la Strunga (Iași)[41].
Un anunț, apărut în iunie 1890, în care se prezenta lista stabilimentelor
balneare ale statului aflate în subordinea Ministerului Agriculturii,
Industriei, Comerțului și Domeniilor-Serviciul Apelor Minerale, ne arată că
Aronovici era doctorul stațiunii Călimănești–Căciulata[42].
Pentru domeniul apelor terapeutice, Constantin Aronovici a
lăsat posterității o serie de lucrări importante, dintre care putem aminti: „Apele minerale de la Slănic”, Iaşi, 1881
și „Memoriu asupra regiunii apelor
termale de la Cozia (Bivolari)”, Wien, 1887.
Cercetările dedicate apelor termale s-au răsfrânt și asupra
locurilor sale de baștină. Cunoscând proprietăţile profilactice şi curative ale
apei azotate din via Mariei Petrino de lângă Botoşani, izvor descoperit şi
analizat în 1874 de doctorul Th. Stenner[43],
Constantin Aronovici „au utilisatu” această resursă a subsolului la tratarea
mai multor bolnavi. Conform indicațiilor sale, respectiva apă azotată putea fi
întrebuinţată în combaterea hidropiziei, constipaţiei şi hipertrofiei ficatului
şi splinei[44].
Peste doi ani, în 1890, pe medic îl reîntâlnim la
Botoşani. Astfel, în ziua de sâmbătă, 4 noiembrie 1890, în cadrul unui comitet
de inițiativă, compus din 49 de persoane, el a participat la înființarea unei
societăți științifice și literare intitulată „Ateneul din Botoșani”[45].
În urbea natală, el s-a dedicat politicii liberale,
figurând în listele partidului ca proprietar[46].
La 10 ani de la administrarea unui orășel de importanță turistică și minieră,
așa cum a fost Târgu-Ocna, liberalii botoșăneni l-au numit ajutor de primar (iunie
1893). Iată anunțul publicat în presa ieșeană: „Consiliul comunal din Botoșani
a ales primar pe d. Ilie C. Ciolac, ajutóre pe d-nii dr. C. Aronovici, I. Adam
și I. N. Niculescu”[47].
Conform unei știri din august 1893, dr. Aronovici (scris Aranovici), din calitatea
de ofițer al stării civile, a trecut în poziția de ajutor de primar însărcinat
cu conducerea cancelariei[48].
După retragerea din administrația locală, îl regăsim
activ ca medic. Astfel, în 1895, în locul doctorului Ion Șoneriu, cumnatul său
cu origini transilvănene, Constantin a fost numit medic al plășii Sulița,
unitate administrativă cu reședința în târgul Sulița (jud. Botoșani)[49].
Peste doi ani, în 1897, comisiunea de pensii a Casei Sf.
Spiridon „a regulat dreptul la pensie”, oferindu-i „d-lui dr. Aronovici, fost
medic al spitalului din Botoșani, suma de 70 lei pe lună”[50].
În 1905, Constantin Aronovici s-a transferat, din poziția de medic a plăsei
Siret (Botoșani), la spitalul din Costești, din același județ[51].
Medicul a mai făcut parte din consiliul de administrație
al Societății de economie din Botoșani. Alături de câteva nume de vază ale
orașului, cum ar fi farmacistul Gheorghe Periețeanu, economistul Lazăr Teodoru,
profesorii Nicolae Răutu, Gh. Em. Rugescu, C. Gallin, ș. a., el a participat la
reuniunea membrilor societății, care își avea sediul în casele lui Beriș
Moscowitz[52].
*
Ultimele informaţii srise despre doctor le găsim la
profesorul Tiberiu Crudu și datează din 1908, an în care s-au înregistrat
numeroase victime în rândul copiilor din familiile nevoiașe:
„E adevărat că pe la noi scarlatina bântuie cu strășnicie: Clopotele plâng fără de răgaz viața copilașilor mărunți, strânși fără vreme. Am văzut cu ochii cinci sicriașe mici, ieșind din casa mută și pustie a unui muncitor împietrit de durere. Cu toate acestea, nici un ajutor de la nimeni nu vine. Nici vorbă de măsuri de combatere și isolare, și cu atât mai puțin de internare la vreun spital. Sanitarul, om priceput de altfel, nu face nimic, pentru că nu are nici de unele: nici tinctură de iod pentru uns copiii în gât nu se găsește în farmacia comunală. Adesea, în năcazul lui l-am auzit zicând: «Las’ să mai moară, că prea s’a mai înmulțit lumea; de-aceia-s răscoalele, că se calcă om pe om. Las să-i mai rărească Dumnezeu, să moară cel puțin de moarte bună, să nu mai aibă nevoie Statul să-i omoare cu tunul!». Acesta este sanitarul. Doctorul de plasă, d. Constantn Aronovici, poate ar face ceva, dacă nu l-ar împiedica bătrânețele și dacă nu s,ar pune de pricină cei șeptezeci de ani ce-i stau în spinare. De trei luni de când s,a ivit boala pe la noi, d-sa nu a fost decât de două ori: odată când și-a luat postul în primire și altădată când a fost chemat să închidă școala. Încolo, nimeni nu l-a văzut. Noi am ruga pe d. Aronovici, care mai are câteva luni până ce va ieși la pensie, să-și numească pe cineva care să-i ție locul și să facă și ispravă”[53].
La 14 iulie 1915, medicul a încetat din viață, în casa
din Strada Liceului nr. 2. Avea vârsta de 71 de ani[54].
În septembrie 1915, Comisia de pensii a funcționarilor Casei Sf. Spiridon a
hotărât „transmiterea pensiunei defunctului dr. C. Aronovici, asupra soției
sale”[55].
Peste ani, în contextul morţii doctorului Dimitrie Aronovici de la Dorohoi, pe Maria o găsim trecută în rândul rudelor înșiruite în ferparul de deces, fapt ce ne arată că, la acea dată (19 aprilie 1925), ea era încă în viață.
Va urma
Notă! Text preluat după: I. Iațcu, Mormintele uitate a doi „juni” români, inițiatori ai Marii Serbări de la Putna (25 august 1871), în Monumentul, XXVI, Lucrările Simpozionului Internațional „Monumentul-Tradiție și viitor”, ediția a XXVI-a, Iași, 2024, vol. I, Iași, 2025, p. 437-466.
[1] A. Gorovei, Monografia oraşului Botoşani, Ediția Primăriei de Botoșani,
Institutul de Arte Grafice „M. Saidman”, Fălticeni, 1926, p. 234-236.
[2] Ibidem.
[3] Ibidem, p. 308.
[4] Ibidem, p. 42.
[5] Gh. Petrescu, D. A. Sturdza, D. Sturdza, Acte şi documente
relative la istoria renascerei României, vol. III, Tipografia
Carol Göbl, București, 1889, p. 591.
[6] „Buciumulu”, anul II, nr. 265, marți,
4/16 august 1864, p. 1059.
[7] ANR-SJB, Registrul Stărei Civile pentru
morți, 1870, inv. nr. 5, vol. V, fila 95b.
[8] Idem, Registrul Stărei Civile pentru
morți, 1888, inv. nr. 5, vol. VI, fila 72.
[9] „Curierul Român”, anul X, nr. 33, joi, 21 septembrie 1895, p. 2; E.
Chiponcă, Biserica cu hramul Sfântul
Ierarh Nicolae din Băbiceni (www.luceafarul.net; accesat la 15 iulie 2025).
[10] ANR-SJB, Registrul Stărei Civile pentru
căsătoriți Darabani, 1896, inv. nr. 1098, fila 47.
[11] „Curierul
Român”, anul XII, nr. 22-23, duminică, 15 iunie 1897, p. 2, întâlnim următorul
anunț funebru: „Cu adâncă părere de rău înregistrăm trecerea prematură din
viaţă a doamnei Ecaterina Dr. Aronovici, născută Golescu, tânara soție a
stimabilului nostru concetățean și amic d. Dr. D. Aronovici, medic primar al
jud. Dorohoiu, decedată în floarea tinereței, abia numărând 24 ani, și
înmormântată vineri, 6 iuniu, la cimitirul Bellu din București. – Trimitem cele
mai respectuoase complimente de condolanță desolatului soț, d. Dr. D. Aronovici,
și neconsolatei mume, d-na Ecaterina Golescu, proprietara Darabanilor! ”.
[12] A.
Sainenco, Din fondul documentar Ipoteşti-documente cu referire la serbarea
de la Putna şi „România Jună”, în „Glose”,
anul III, 2021, nr. 1-2 (5-6), p. 71.
[13] „Federaţiunea”, nr. 69, duminică, 5/17 mai 1868, p. 271.
[14] E. Glodariu, Asociaţiile culturale ale tineretului
studios român din monarhia habsburgică, 1860-1918, Bibliotheca Musei
Napocensis XVII, Cluj-Napoca, 1998, p. 38.
[15] I. Grămadă, Societatea Academică Socială Literară
„România Jună” din Viena (1871-1911). Monografie istorică, Arad, 1912, p.
25-26; A. Sainenco, op. cit., p. 67.
[16] A se vedea ultimele lucrări dedicate
evenimentului istoric: Prima serbare a
Românilor de Pretutindeni. Putna, 1871, Editura Mitropolit Iacov Putneanul,
Mănăstirea Putna, 2021; Tezaurul
Mănăstirii Putna. 1871. Eminescu și Serbările Putnei, Editura Mitropolit
Iacov Putneanul, Mănăstirea Putna, 2023.
[17] I. Slavici, Amintiri, Cultura Naţională,
Bucureşti, 1924, p. 48.
[18] T. Bălan, Serbarea
de la Putna, în Șaptezeci de ani
de la înființarea «Societății pentru cultura și literatura română în Bucovina»
(1862-1932), Conferințe ținute în cadrul serbărilor jubiliare, Tipografia
Mitropolitul Silvetru, Cernăuți, 1932, p. 103.
[19] G.
Nemțeanu, Din corespondența unui militant
dacor-român: Ioachim C. Drăgescu (1867-1914), în „Anuarul Institutului de Istorie și Arheologie Cluj”, nr. XXX,
1990-1991, p. 294.
[20] V. Rășcanu,
Gh. Gh. Năstase, Șt. Bârsan, Gh. Băileanu, Istoricul
Spitalului Orășenesc Clinic de Adulți din Iași în cadrul evolutiv al fostelor
așezăminte Sf. Spiridon, vol. I, Editura Medicală, București, 1956, p. 411.
[21] Ibidem, p. 410.
[22] N. A
Bogdan, Societatea medico-naturalistă și
muzeul istorico-natural din Iași. 1830-1919. Documente, scripte și amintiri,
culese și commentate de N. A. Bogdan, Tipografia Națională, Iași, 1919, p.
119, 123.
[23] „Românulu”,
anul XXI, sâmbătă, 24 decembrie 1877, p. 114.
[24] Idem, anul
XXII, sâmbătă-duminică, 7-8 ianuarie, 1878, p. 23.
[25] V. Rășcanu,
Gh. Gh. Năstase, Șt. Bârsan, Gh. Băileanu, op.
cit., p. 411.
[26] „Curierul
Balassan”, anul VII, nr. 56, miercuri, 16 (28) mai 1879, p. 3.
[27] Idem, anul
VII, nr. 86, miercuri, 25 iulie 1879, p. 3.
[28] Idem, anul IX, nr. 96, vineri, 27 august
(8 septembrie) 1882, p. 2.
[29] Idem, anul
VII, nr. 88, duminică, 29 iulie 1879, p. 2; Idem, anul VII, nr. 95, vineri, 17
august 1879, p. 3.
[30] Idem, anul
X, nr. 46, duminică, 25 aprilie (7 mai)
1882, p. 2.
[31] L. Moraru, Drumuri moldovene (Pe urmele lui Creangă),
în „Glasul Bucovinei”, anul VIII, nr. 1925, miercuri, 23 septembrie 1925, p.
2-3; I. Creangă, Opere, vol. II,
ediție îngrijită, note și variante, glosar și bibliografie de Iorgu Iordan și
Elisabeta Brâncuș, studiu introductiv de Iorgu Iordan, Editura Minerva,
București, 1970, p. 187; V. P. Ploeşteanu, Ion
Creangă. Diacon, institutor şi povestitor. La o sută de ani dela naşterea lui
(1837-1937), vol. I, Viaţa,
Bucureşti, 1937, p. 99.
[32] „Curierul
Balassan”, anul X, nr. 33, duminică, 21 martie (2 aprilie), 1882, p. 2.
[33] Idem, anul X, nr. 104, vineri, 17 (29 septembrie)
1882, p. 2-3.
[34] Idem, anul
XI, nr. 12, duminică, 30 ianuarie (11 februarie) 1883, p. 2.
[35] Idem, anul
XI, nr. 22, miercuri, 23 februarie (7 martie) 1883, p. 2.
[36] Idem, anul
XI, nr. 3, miercuri, 5 (17) octombrie 1883, p. 2.
[37] Idem, anul
XI, nr. 106, vineri, 23 sept (5 octombrie) 1883, p. 3.
[38] „Universul”, anul II, nr. 202, vineri, 26 aprilie 1885,
p. 2.
[39] „Curierul
Român”, anul I, nr. 27, joi, 12 iunie 1886, p. 3.
[40]
„Universul”, anul V, nr. 299, joi, 1/13 decembrie 1888, p. 4.
[41] „Adevărul”,
anul I, nr. 288, miercuri, 2 august 1889, p. 3.
[42] „Timpul”,
anul XI, nr. 176, marți, 19 iunie 1890, p. 3.
[43] „Curierul
Balassan”, anul XI, nr. 114, miercuri, 12 (24 octombrie) 1883, p. 1.
[44] A. Fetu, Descrierea
şi întrebuinţarea apei comunale şi a apeloru minerali din Romania: Moldavia şi
Muntenia, Tipografia Grădinei Botanice, Iași, 1874, p. 472-473.
[45]
„Libertatea”, anul I, nr. 40, joi, 9 noiembrie 1889, p. 2-3.
[46] „Curierul
Român”, anul XIII, nr. 8, duminică, 1 martie 1898, p. 1.
[47] „Curierul
Balassan”, anul XXI, nr. 63, miercuri, 23 iunie (5 iunie) 1893, p. 2.
[48] „Curierul
Român”, anul VIII, nr. 26, sâmbătă, 7 august 1893, p. 3.
[49]
„Universul”, anul XIII, nr. 165, sâmbătă, 15 (27) iulie 1895, p. 2.
[50] „Evenimentul”, anul V, nr. 1350, sâmbătă, 27
septembrie 1897, p. 1350.
[51] „Adevărul”,
anul XVIII, nr. 5628, sâmbătă, 9 aprilie 1905, p. 3.
[52]
„Evenimentul”, anul VI, nr. 1701, vineri, 18 decembrie 1898, p. 2.
[53] „Neamul Românesc”, anul 3, nr. 1, 1 ianuarie 1908, p. 41.
[54] ANR-SJB, Registrul Stărei Civile pentru
morți, 1915, inv. nr. 1283, fila 105.
[55] „Mișcarea”,
anul VII, nr. 199, vineri, 11 septembrie 1915, p. 1.
Comments
Post a Comment