Misterele Botoșanilor 8
DE LA MARFĂ DE
LIPSCĂNIE LA ARTĂ DIN „ÎMPĂRĂȚIE”.
FAMILIA DE ARMENI MANEA ȘI ARTIȘTII DE PE RINGSTRASSE (VIENA)
Către finele veacului al
XIX-lea, societatea botoșăneană devine receptivă la formele civilizației
europene prin intermediul modelelor oferite, în special, de arta vieneză.
Curentul se reflectă în reprezentările sculpturale din spațiile publice,
religioase şi private. Fenomenul se observă mai ales în rândul armenilor și
asta datorită legăturilor comerciale pe care ei le aveau cu spaţiul central-european.
Către finele veacului al XIX-lea burghezia botoșăneană, reprezentată de acești
prosperi comercianți, dorea să-şi afirme statutul social, tendință care se va
manifesta în îndeosebi în sculptura funerară. Respectivul fenomen poartă numele
de „hiperrealism burghez”.
În Cimitirul Armenesc din
Botoșani – spațiu recent inclus în lista unor circuite turistice –, iubitorii
de pitoresc au posibilitatea să descopere un impresionant monument funerar, constând
dintr-un sarcofag inspirat de arta renascentistă, acoperit de un giulgiu
drapat. Întregul ansamblu este împrejmuit cu grilaj de fier forjat, prevăzut la
colțuri cu stâlpi de piatră sculptați sub forma unor făclii de veghe. Lucrarea
a fost realizată de antreprenorul-constructor Eduard Hauser din Viena[1].
Pe lateralele sarcofagului, redate sub forma unor medalioane circulare, se află
efigiile defuncților.
Primul medalion îl reprezintă
pe Christea Manea (Many, Manu) Loizanu (8 septembrie 1813 – 2 ianuarie 1895).
Personajul este redat bust, cu privirea orientată trei sferturi spre dreapta.
Deasupra umărului drept se poate citi semnătura autorului, precum şi anul
realizării lucrării: „J. Kassin ’97”.
Eugenia Greceanu, care s-a dedicat cu abnegație cercetării monumentelor
funerare ale orașului Botoșani, nu a identificat în mod corect artistul,
considerând că „portretele decedaţilor sunt semnate Kassim”[2],
iar materialul din care sunt lucrate este bronzul.
Personajul portretizat
provenea dintr-o familie de supuși austrieci numită Mane, negustori cu marfă de
Lipsca (Leipzig), implicați și în negoțul cu vite. Christea Manea, care deținea
titlul de căminar, trecea drept un mare latifundiar al Ținutului Botoşani. Moşiile
care-i aduceau venituri importante erau Epureni (comuna Ungureni) şi Loizoaia
(astăzi cartier al orașului). La 1864, prin autorizația primită de la
Prefectură, el a devenit primul librar al Botoşanilor[3].
În scrisoarea de felicitare adresată de comunitatea armeană din Botoşani lui
Alexandru Ioan Cuza, cu prilejul alegerii sale ca domn al Moldovei, Christea
Manea se număra printre liderii ei, apărând al doilea în înşiruirea
semnatarilor[4]. Lucrul
nu era întâmplător, întrucât el poza într-un cetăţean de vază extrem de prosper
și de influent.
În cel de-al doilea medalion se
află portretul Mariei Chr. Manea (15 octombrie 1823 – 6 ianuarie 1894).
Subiectul este redat bust, cu privirea orientată spre stânga. Chiar dacă
lucrarea nu este semnată, după stilul execuţiei, asemănător cu cel abordat în
realizarea efigiei soţului său, în care vedem aceeaşi relaţie între portretul-bust
şi fundalul circular, poate fi atribuită cu uşurinţă aceluiași artist vienez:
Josef Kassin.
Personajul portretizat este
Maria Christea Manea, născută Bolfos. Privind cu atenție lucrarea, vom remarca
minuțiozitatea cu care artistul a redat materialitatea rochiei și a bonetei (simbol
al femeii măritate), dar mai ales a podoabelor (broșa, cerceii și ornamentul
pentru păr), fapt ce relevă o fascinaţie a artistului pentru redarea
detaliilor. Respectivele piese ornamentale ne pot duce cu gândul la un alt
domeniu comercial în care soții Manea s-au remarcat, și anume comerțul cu
articole de galanterie[5]
(mănuși, cravate, basmale, piepteni, gulere şi mici obiecte de podoabă).
Sculptorul care a realizat
portretele, Josef Valentin Kassin (1856-1931), s-a născut la Klagenfurt, oraș situat în Carinthia. A fost
descoperit de Franz Pönninger, atunci când a venit în oraşul natal al
viitorului artist pentru realizarea unui nou monument dedicat împărătesei Maria
Tereza. În 1873, Pönninger l-a adus la Viena ca ucenic în atelierul său, cu
scopul de a învăța bazele sculpturii şi ale turnării în bronz. Doi ani mai
târziu, lui Kassin i s-a permis să urmeze cursurile Academiei de Arte Frumoase,
unde aprofundează tehnica modelării. La Academie dobândeşte cunoştinţe generale
și în domeniul picturii, realizând peisaje în tehnica acuarelei. Primele
comenzi, constând din portrete în mărime naturală, le realizează în orașul
natal[6].
Josef Valentin Kassin s-a
evidenţiat prin realizarea unor lucrări ronde-bosse, unele de mari dimensiuni,
dar şi basoreliefuri, în special medalioane de marmură destinate atât
monumentelor de for public, cât şi diverselor ansambluri funerare.
În 1885, Kassin a primit
Premiul Romei pentru monumentul de grup Samson și Dalila, în care a arătat o
înaltă acurateţe anatomică în realizarea personajelor. După acest succes, a
urmat o vizită de studiu de cinci ani în Italia, prilej cu care a realizat reproduceri
după operele Antichităţii. La finalizarea acestei fructuase călătorii, reîntors
la Viena, oraş care va deveni reședința sa permanentă, el își deschide propriul
atelier de sculptură (1890)[7].
Perioada fecundă a lui Kassin
coincide cu extinderea zonei centrale (Ringstrasse), dar şi cu apariţia unei
categorii de cetăţeni bogați (industriași, comercianți), care comandă statui
ori portrete-bust pentru decorarea caselor, apartamentelor și mormintelor[8].
Sculptorul era considerat o persoană plăcută și modestă[9],
cu mult umor şi, asemenea multor artişti plastici din veacul al XIX-lea,
obişnuia să cânte la violoncel[10].
În rândul comanditarilor săi se
aflau şi câţiva antreprenori, oameni cu mari posibilităţi financiare. Kassin
realizează bustul de marmură al lui Christoph Neuner, un regretat industriaş
din Klagenfurt specializat în producţia de pielărie. De asemenea, a executat și
un impozant înger pentru împodobirea monumentului funerar al comerciantului
Josef Rainer, iar în 1904 a realizat statuia din marmură de Carrara a lui
Andreas Tappeiner, fabricant de bere ajuns primar al Mariborului (Slovenia)[11].
Într-o astfel de înşiruire îl putem include și pe comerciantul armean din
Botoşani, Christea Manea.
În respectiva perioadă de timp
execută și portrete ale unor personalităţi artistice şi literare, cum ar fi cel
al scriitorului Vinzenz Rizzi ori a omului politic Adolph Ignaz Ritter von
Tschabuschnigg[12]. În
1903 realizează, în mărime naturală, portetul împăratului Franz Joseph I pentru
vila de vară a monarhului de la Bad Ischl[13].
În portretistică, Kassin se
remarcă printr-un stil rigid, naturalist, limitându-se la folosirea unor linii
clare, respingând inovaţiile timpului său. Lucrările sunt atent realizate,
evitând pe cât posibil orice fel de exagerare sau repetare[14].
La medalioanele-portret ale
soților Manea sculptorul optează pentru un material deosebit, pe măsura puterii
financiare a defuncților, şi anume marmura de Carrara. În vederea satisfacerii
exigențelor comanditarilor, materialul nu putea fi procurat decât de la cea mai
bună sursă. Principalul furnizor de marmură a fost maestrul pietrar Andrea
Francini (sau Franchini), antreprenor vienez cu origini italiane stabilit la
Baden[15].
Comanditarii portretelor funerare
de la Botoşani au fost, probabil, urmaşii celor doi soţi. Familia Manea avea
legături strânse cu lumea vieneză, atât prin afacerile lor, cât şi prin
alianţele matrimoniale. Spre exemplu, la 1886 presa locală din Botoşani vorbea
despre cununia „D-şorei Repsea Chr. Manea,
fiica stimatului nostru comerciant d. Chr. Manea Luisan, cu D. Zadig Popovici
din Viena”[16].
Monumentul soților Manea,
alături de alte spectaculoase ansambluri funerare aflate în aceeași necropolă armenească
(Goilav, Prunku), vine să conecteze spațiul Botoșanilor la „Mitteleuropa”. Totodată,
asemenea opere de artă permit reconsiderarea unor spații funerare, pe nedrept
uitate până mai ieri. Astfel, la Botoșani, cimitirile, începând cu cel
armenesc, se pot transforma în adevărate lapidarii în aer liber, prin
includerea acestor însemnate lucrări de gliptică funerară în circuite de
vizitare bine gândite.
Notă Materialul a fost
preluat din: Ioan Iațcu, Din necropolele
Botoșanilor: efigii în marmură și bronz de la cumpăna veacurilor XIX-XX, în
„Monumentul XIII”, Lucrările Simpozionului Internațional Monumentul – Tradiție
și viitor. Ediția a XXIII-a, Iași, 2021, Iași, 2022, p. 139-162.
[1] E. Greceanu, Ansamblul urban medieval Botoşani, ediţia a II-a revizuită şi
adăugată, apărută cu îngrijirea lui O. L. Şovan, cuvânt înainte de I Caproşu,
indice general de A. Ioniţă, Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2009, p. 111:
„medalioane de bronz semnate Kassim”; eadem,
Cimitirele oraşelor, oglindă a culturii urbane, în „Revista Monumentelor
Istorice”, LXVI, 1997, 1-2, p. 34.
[2] Ibidem.
[3] Șt. Ciubotaru, Monografia orașului Botoșani, Editura Axa, Botoșani, 1997, p. 219;
F. S. Egner, V. Popa, Cimitirele armene
din Botoșani, f.e., Botoșani, 2015, p. 48.
[4] Artur Gorovei, Monografia oraşului Botoşani, Ediția Primăriei de Botoșani,
Institutul de Arte Grafice „M. Saidman”, Fălticeni, 1926, p. 44-45.
[5] „Voacea
Botoșanilor”, anul V, nr. 29, duminică, 15
iulie 1884, p. 3.
[6] R. Wlatting, Josef Kassin (1856-1931). Ein bedeutender Klagenfurter Bildhauer zwischen Historismus und Midrene. Forschungsprojekt des Landesmuseums für Kärnten zum 70. Todesjahr des Künstlers, în „Rudolfinum. Jahrbuch des Landesmuseums für Kärnten”, 2000, p. 207-208.
[7] Ibidem,
p. 209.
[8] Ibidem.
[9] Ibidem,
p. 212.
[10] B. Ponta-Zitterer, Der Bildhaer Josef Kassin und Kärnten, în „Rudolfinum Jahrbuch des
Landesmuseums für Kärnten”, Klagenfurt, 2017 (2018), p. 172-173; eadem, Der Kärntner Bildhauer Josef Kassin
(1856-1931), Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades der Philosophie an
der Karl-Franzens-Universität Graz, 2018, p. 36.
[11] Ibidem, p. 399.
[12] R. Wlatting, op. cit., p. 208-209.
[13] Ibidem,
p. 210.
[14] Ibidem,
p. 209, 212.
[15] Ibidem,
p. 212; B. Ponta-Zitterer, op. cit.,
p. 34, 61; VW4, 132.
[16] „Curierul român”, anul I, nr. 1, duminică, 2
martie 1886, p. 2.
Comments
Post a Comment