Misterele Botoșanilor 31

 

DESTINUL UNEI FAMILII DE CIRCARI


Anton Kratejl și anunțul unui spectacol de circ, apărut în 
„Kremser Zeitung”, Jahrgang 28, nr. 41, Sonntag, 10 Oktober 1897, seite 12

Pentru că este vară, vă invit la circ. Mai precis, să descoperiți o pagină din istoria unei familii de circari! 


Un film care stârnește nostalgie

„– Doamnelor și Domnilor, astă-seară, doi Cezari și-au dat mâinile!

– Cezar Marceloni și cu Cezar Sidoli s-au hotărât...

– Să dea Cezarului ce i se cuvine!

– Un număr de mare atracție: familia Marceloni și ursul polar, Fram!”

               Așa suna începutul unui spectacol de circ din filmul „Saltimbancii” (1981), în regia Elisabetei Bostan, o minunată ecranizare după romanul „Fram, ursul polar”, de Cezar Petrescu.

Nu vom uita niciodată senzaționala interpretare a lui Octavian Cotescu (în rolul lui Cezar Marceloni), alături de Carmen Galin (în rolul lui Fanny) și Adrian Vâlcu (în rolul micuțului Geo). 

Merită amintit că marele actor Octavian Cotescu (1931-1985) s-a născut la Dorohoi, a copilărit la Iași și Botoșani, iar faima și-a câștigat-o pe marile scene ale teatrului din București, oraș în care s-a stins din viață, în floarea vârstei.

 

O familie de circari austrieci, între Viena, Dorohoi și Iași

Istorisirea de față ne poartă pașii prin Dorohoiul de la începutul veacului al XX-lea, aducându-ne mai aproape de ceea a vrut să redea, prin jocul său actoricesc, Octavian Cotescu în filmul amintit, și anume fascinanta lume a circului de altădată.

Cu ajutorul informațiilor oferite de sursele arhivistice și de presa timpului, pătrundem astfel în intimitatea unei familii de artiști de circ, specializați în arta manejului, de la finele secolului al XIX-lea și începutul celui următor. Îi urmărim, pe cât ne este posibil, pe membrii acesteia, descoperindu-le itinerariile turneelor, precum și evenimentele private care au jalonat viața lor zbuciumată, petrecută între furgoane, hanuri, hoteluri și arenele circului.

În a doua jumătate a veacului al XIX-lea, spectacolele de circ au exercitat o puternică forță de atracție asupra oamenilor, cu precădere asupra publicului tânăr. Lumea colorată a circului, alcătuită din arlechini și clovni, dresori de animale, acrobați, zburători la trapez, echilibriști, aruncători de cuțite, prestidigitatori, jongleri sau luptători de wrestling, se contopea cu lumea pestriță a publicului, cu aplauzele, hohotele de râs sau, uneori, cu huiduielile sale.

În România, circul a fost asociat cu trupa Sidoli, care a întemeiat, în anul 1874, la București, iar apoi la Iași, construcții permanente dedicate spectacolului, în paralel cu existența mai multor chapiteaux-uri mobile în diverse orașe ale țării[1].

O astfel de familie a fost și Kratejl (scris uneori Kratel, Krateil, Cratel), originară din Asutro-Ungaria și statornicită în România. De remarcat că unii membri ai acesteia asigurau numerele ecvestre în spectacolele Circului Sidoli, ajungând, la un moment dat, chiar să dețintă propria trupă de circ.

 

Ultimul voiaj al unui director de circ

În primăvara anului 1909, ziarele din Moldova anunțau decesul lui Anton Kratejl. Acesta și-a găsit sfârșitul în data de 12 aprilie 1909, „la ora cinci și trei zeci și cinci post-meridiane”, în vagonul de clasa a II-a al trenului de Dorohoi-Iași.

În etate de 53 de ani, având religia catolică și protecția austro-ungară, Anton era „de profesiune director de circ”. Era „domiciliat în urbea Dorohoi” și era căsătorit cu Ana Kratel. Cauza morții, stabilită în urma necropsiei, a fost o hernie carcerată[2].

Anton Kratejl, directorul unui circ de cai, care fusese astă iarnă în localitate, aseară, pe când venea de la Dorohoi spre Iași, cu trenul nr. 190, în dreptul stației Trușești, a încetat subit din viață. Kratejl venea la Iași spre a se interna în spital, căci era suferind. Vagonul în care s-a întâmplat decesul a fost oprit în stația Trușești, până la sosirea procurorului.[3]

Trupul său a fost transportat la Dorohoi, unde a fost înmormântat în cimitirul „Eternitatea” de la marginea orașului. Fotografia acetuia mai poate fi văzută și astăzi pe modestul său monument funerar.

Mormântul lui Anton Kratejl, din Cimitirul „Eternitatea” Dorohoi (foto autor) 

 

Reprezentațiile cu cai – o caracteristică a Circului Kratejl

Numeroase gazete din Imperiul Austro-Ungar[4] includ în paginile lor referiri la trupa condusă de Anton Kratejl, care, la 1897, era organizată sub denumirea de „Circus Oriental” .

Atunci când ajungeau pe terenurile de bâlci din orașele Imperiului sau în sălile restaurantelor vieneze, spectacolele acestui circ transilvănean se remarcau prin noutatea programelor, susținute într-un cadru puternic eclerat, care conferea o notă de calitate și rafinament divertismentului oferit. Printre atracțiile de seamă nu lipseau: Domnișoara Anetta (posibil, soția directorului), cu excelentele sale reprezentații ecvestre; caii de rasă pură, antrenați și conduși de Antal (Anton) Kratejl; domnișoara Franchini, jocheu și patinatoare talentată; Louise, supranumită „regina porumbeilor”, care obișnuia să prezinte un număr impresionant cu 40 de porumbei și câini antrenați; dresuri de porci; Antonio, cu ale sale jonglerii fenomenale; cei trei mici acrobați, cunoscuți sub numele de „The Trio Kraters”; Surorile Banno, considerate cele mai bune artiste ale contorsionismului; Elisse Tóth, însoțită de cei patru urși ai săi; Pepino și August, doi clovni nelipsiți din programe.

De asemenea, reprezentațiile artistice erau completate de punerea în scenă a piesei „Tâlharii din Pădurea Abruzzo”, care aducea un plus de intensitate spectacolelor, care deveniseră din ce în ce mai apreciate[5].

 

1908, un an cu numeroase probleme

Cu un an înainte de dispariția maestrului circar, în 1908, familia Kratejl s-a confruntat cu numeroase necazuri. Spre exemplu, Johanna, soția unui artist de circ pe nume Anton Kratel, fostă artistă la circul Sidoli, a decedat în urma unui tratament cu medicamente avortive. Până în prezent este greu de stabilit gradul de rudenie a acesteia cu personajul nostru de la Dorohoi, mai ales dacă ținem cont că el a avut un băiat ce purta același nume: Anton. Amintim că, la momentul decesului, Johanna Kratel avea trei copii: două fete și un băiat[6].

Presa din Imperiul Austro-Ungar făcea cunoscut acest caz locuitorilor din Imperiu. O publicație apărută la Viena arăta că, la București, medicul Rudolf Petelenz, farmacist și medic cu studii la Iași, a fost arestat sub suspiciunea că ar fi cauzat moartea mai multor femei și fete în urma unor intervenții medicale ilegale, care au afectat viața reproductivă. Arestarea sa a fost declanșată de moartea artistei de circ austriece Johanna Kratel. Autopsia a confirmat că Johanna suferise o intervenție asupra funcției reproductive, iar investigațiile ulterioare au susținut suspiciunile inițiale: medicul era responsabil de moartea acesteia[7].

În 1908, o nouă problemă tulbură familia lui Anton Kratejl. Carolina, în vârstă de 15 ani, a dispărut, fiind dată în consemn la frontieră[8].

De câtva timp se află în Iași un circ al d-lui Kratel. O fiică a directorului circului a fugit cu capel-mestrul muzicei, luând cu ei 1500 lei.[9]

 

Tradiția merge mai departe

O știre din 1910 ne relatează că circul Kratejl, condus de Anton Kratejl Junior, a ajuns la București, unde își susținea reprezentațiile[10]. La fel și în 1911, când a sosit la Târgoviște, spre a oferi spectacole în fiecare seară[11], iar mai apoi la Focșani.

Iată o scurtă cronică, prin intermediul căreia avem posibilitatea să descoperim în ce constau reprezentațiile sale: 

Călărețe superbe ce sbor pe cai ca fluturașii, clovni de un humor irezistibil, jongleuri și gimnastici de primul rang și cavalerul Cratejl cu admirabilul seu cal pur-sânge răpesc admirația și aplauzele spectatorilor.”[12]

După Primul Război Mondial, circul reia seria reprezentațiilor în spațiul transilvănean. Amintim, în acest context, turneul de la Sibiu, din 1921. În acest oraș, circul ambulant Kratejl, instalat într-un cort spațios și iluminat electric, a prezentat o gamă diversificată de artiști, care și-au etalat abilitățile într-un spectacol atractiv și plin de umor. Numărul mare de animale bine dresate a contribuit la un program bogat, variat și foarte apreciat de public. Pe lângă numerele deja familiare spectatorilor, au fost prezentate și multe elemente inedite. S-au remarcat în mod special caii gri bălțați, prezentați în libertate de Josefim, precum și școala de echitație a directorului Anton Kratel, ale cărui abilități de dresaj și săritură în lungime au fost extrem de apreciate. De asemenea, publicul transilvănean a putut să-l admire și pe Sofefi, maestrul școlii de echitație pe cămilă[13].

Peste o lună, trupa a sosit și în capitala Moldovei, fapt anunțat de gazetele ieșene:

În curând Marele Circ Anton Kratel Junior mult superior circului Henry, 120 artiști de primul rang, 80 cai. O menagerie proprie.

Program nou nemai văzut în Iași, special pentru România.

Circul Anton Kratel Junior este astăzi unicul circ mare și modern.[14]

Un ziar ieșean remarca faptul că, la circul Kratejl, „caii foarte bine dresați” constituiau un un bun prilej pentru public de a urmări un spectacol adevărat, „căci distracții de asemenea natură avem foarte rar în orașul nostru”[15].

Revenirea la Iași, în decembrie 1911, dintr-un turneu, era salutată în publicațiile locale:

Stabilirea, în orașul nostru, a unui circ de valoarea acelui condus de d. Kratejl e un adevărat eveniment artistic. Format din artiști consumați și din cai bine dresați, reprezentațiile acestui circ umplu un gol simțitor în orașul nostru, acela al distracțiilor serale. Pentru un oraș cu o populație destul de mare, teatrul și cele două cinematografe nu sunt suficiente, astfel că Circul Kratejl e bine-venit în orașul nostru. Invităm publicul ieșean, iubitor de artă adevărată, să ia parte în număr cât mai mare la reprezentațiile circului Kratejl.[16]

În perioada interbelică, Circul continua să prezinte publicului „cei mai buni acrobați din lume la trapez și inele”, apoi dresuri de cai în libertate”; pe „Gospodin Poltășel”, un „extraordinar călăreț cerchez”; „dresori de primul rang de urși, maimuțe, cămile, câini și porumbei”[17]; senzaționalele lupte între urși și oameni; pe Maimuța Jack, „care a stârnit admirația întregului univers”, alături de dresorul Mosetti; pe Nicolae Enache, „șampionul Moldovei”, cu „noui numere de forță” și „lupte franceze”[18]

Am putea spune astăzi că acești Kratejli erau adevărați showmani.    

*

Așadar, dragi cititori ai blogului, acolo unde veți găsi amplasat cortul unui circ, profitați de ocazie și, pentru puțină destindere, participați la premiera unui spectacol. Cine știe care va fi, în viitor, soarta circurilor?

                                                                                                                                                                                  Text de Ioan Iațcu


[1] A. Iosefini, Mic istoric al circului din România, în „Almanah Flacăra”, 1974, p. 305-306.

[2] Arhivele Naționale ale României-Serviciul Județean Botoșani, Registrul Stărei Civile pentru morți Dorohoi, 1909, nr. inv. 1094, fila 105. 

[3] „Opinia”, anul VI, nr. 701, marți, 14 aprilie 1909, p. 2.

[4] „Badener Zeitung ”, Jahrgang 18, nr. 6, Mittwoch 19 Jänner 1908, s. 3.   

[5] „Badener Zeitung”, Jahrgang 18, nr. 7, Samstag, 22 Jänner 1898, seite 5; „Zsombolyai Közlöny”, an III, nr. 10, 8 martie 1903, p. 4

[6] „Dimineața”, anul V, nr. 1564, miercuri, 25 iunie 1908, p. 2; „Viitorul”, anul II, nr. 124, miercuri, 12/25 martie 1908, p. 2.

[7] „Agramer Zeitung”, Jahrgang 83, nr. 85, Samstag 28 März 1908, s. 4. 

[8] „Viitorul”, anul II, nr. 366, vinery, 14/27 noiembrie 1908, p. 2.

[9] „Universul”, anul XXVI, nr. 314, vinery, 14 noiembrie 1908, p. 4.

[10] Idem, anul VII, nr. 2213, vineri, 30 aprilie 1910, p. 3. 

[11] Idem, anul XXIX, nr. 153, marți, 7 iunie 1911, p. 3.

[12] „Fulgerul”, anul V, nr. 14, luni, 4 februarie 1913, p. 3. 

[13] „Siebenbürgisch-Deutsches Tageblatt”, Jahrgang 48, nr. 14465, 16 Juli 1921, s. 3.

[14] „Mișcarea”, anul III, nr. 170, vineri, 5 august 1911, p. 3. 

[15] „Evenimentul”, anul XIX, nr. 230, miercuri, 30 noiembrie 1911, p. 2. 

[16] Idem, anul XIX, nr. 237, vineri, 9 decembrie 1911, p .3.

[17] „Opinia”, anul XIX, ne. 4898, sâmbătă, 29 septembrie 1928, p. 2.

[18] Idem, anul XiX, nr. 4915, vineri, 19 octombrie 1923, p. 3.

Comments

Popular posts from this blog

Misterele Botoșanilor 1

Misterele Botoșanilor 24

Misterele Botoșanilor 12