Misterele Botoșanilor 15

 

PAȘTELE ÎN DIASPORA ROMÂNEASCĂ DE ALTĂDATĂ

Marguerite și Tiberiu Crudu (foto și prelucrare grafică I. Iațcu)

În fiecare an, de Paști, gândurile noastre, pline de afecțiune și speranță, se îndreaptă și către cei plecați spre alte zări – la muncă, la studii sau cu alte treburi: rude, prieteni, colegi, vecini ș.a. Numiți, în mod generic, „diasporeni”, acești conaționali, rupți de locurile de baștină, simt și ei la fel, poate chiar mai profund. Asemenea trăiri lăuntrice aveau și românii de acum un secol, iar ele transpar din scrierile lui Tiberiu Crudu (1882-1952), figură de marcă a învățământului botoșănean din prima jumătate a veacului al XX-lea.

Tiberiu Crudu s-a născut în satul Tudora. Cursurile primare, începute în localitatea natală, le-a finalizat la Școala „Marchian” din Botoșani. În perioada 1894-1901 a învățat la Liceul „Laurian” , promovând ultimele trei clase ca premiant. Începând cu 1902 a activat ca pedagog la Institutele Unite din Iași. În capitala Moldovei a urmat cursurile Facultății de Filozofie, obținând licența în științele istorice la 16 martie 1908, cu calificativul magna cum laude.

A activat ca profesor de istorie la Gimnaziul Ghica din Dorohoi, începând cu septembrie 1911, de unde pleacă pentru perfecționare la Paris. În timpul studiilor doctorale, el a audiat cursurile unor renumiți profesori la Sorbona și Collége de France, dar declanșarea Primului Război Mondial îi va întrerupe pregătirea academică. După demobilizarea sa (1918), el se dedică dezvoltării învățământului botoșănean, activând ca director al Școlii normale de învățători „Mihai Eminescu” din Botoșani (1919-1933). Ulterior, a funcționat ca profesor de istorie la Liceul „A. T. Laurian” din localitate. A dus o laborioasă activitate cărturărească, conferențiind pe teme de istorie și cultură românească, în cadrul Ligii Culturale „Nicolae Iorga” din Botoșani. La Paris, la 13 noiembrie 1913, el s-a căsătorit cu institutoarea Blanche Marguerite Georgette Comparat de Bercanay (1895-1962), care îl va urma în locurile sale de baștină. Cei doi soți își află odihna veșnică într-un cavou aflat pe latura de sud a capelei cu hramul „Învierea Sfântului și Dreptului Lazăr” din Cimitirul „Eternitatea” (Botoșani)[1].

Asemenea celor petrecute la mormintele primarului Vasile D. Vasiliu și ale pianistei Elena (Rusela) Ciollac, bustul ridicat de către discipolii săi, în semn de omagiu, a fost, din nefericire, furat. 

În rândurile de mai jos, publicate de acest strălucit pedagog sub titul „Desrădăcinați”, în „Informatorul”, un hebdomadar condus de avocatul și publicistul Ramiro G. Neculau, vom descoperi atmosfera din preajma și din timpul sărbătorilor pascale. Aceasta este surprinsă atât în părțile de nord ale Moldovei – mai precis în Botoșani și în Tudora natală a autorului – cât și în diaspora pariziană.

Din toate părțile auzim svonul sosirii sărbătorilor!...

Unde ne întoarcem, numai înfrigurări, pregătiri, bucurii tăinuite. Casele se grijesc, ogrăzile se dirică, livezele se curăță, florile se seamănă.

Pe străzi lume multă, împestrițată și pripită. Magazinile, pline de cumpărători. Marfa revărsată în vitrine, dispare zi cu zi. Țăranii încărcați cu felurite lucruri, părăsesc târgul, cinstind adalmașuri lungi la barierele deschise.

Veselia oamenilor și pripirea lor e în acord cu pripirea și veselia firei în care își duc traiul… Pomii își înnoiesc cu grabă frunzele, își arată cu răsfăț florile, își primesc cu drag oaspeții… Câmpurile fac la fel…

Pretutindeni înviere, pretutindeni lumină, pretutindeni sărbătoare!

… Noi, cei veniți dela țară și țintuiți prin rosturile vieții aici la oraș, ne uităm împrejur ca niște streini.

Nimic nu ne atinge, nimic nu ne înveselește, nimic nu ne înnoește. Dimpotrivă, parcă totul ne întristează și ne întunecă.

… Pentru noi nu vin Paștele! Nu! Nu!

Cuprinși de melancolie, gândul ne sboară aiurea, departe, în trecut.

… Un sat, cu case vesele și pomi înfloriți, ne joacă luminos înainte. În ogrăzile măturate cu grijă, se arată spre porți, pânza albă a pereților văruiți, ferestrele încondeiate cu chindrus, prispele humuite. Pe supt garduri chiscuie puii, cloștele sar în capul cânilor, gânsacii făsâe în jururl bobocilor, iar vițeii se uită cu ochi proști la mieluții ce sbudă spre fântână; un sat, în care copii adorm în mirosul îmbătător de fericire al citului din care mamele lor le-au croit de mult rochiți nouă pe de Paști; un sat în care toate grădinile sunt arate și sămănate ca stratul; un sat, în care de joi dimineață până sâmbătă sara, miroasă numai a pască și cozonac, iar undele părâului duc broaște în găocile de ouă aruncate anume în albia lui; un sat în mijlocul căruia scârțâie scrâncioburi de lemn, hlobanate zilnic de țâncăi neastâmpărați; un sat în coasta căruia strălucește la soare butea unei biserici mari cu turn înalt, spre care se întind ca să-l ajungă, vârfuri de brazi negri și falnici; un sat ai cărui viețuitori, în noaptea Învierii, poposesc liniștiți, ca un stol de paseri ostenite, pe treptele de piatră ale bisericii, pe iarbă, pe podina brădetului, ocrotind cu grijă flacăra lumânării ce pâlpâie între degetele îngrădite ghemușor; un sat întreg, care așteaptă înfrigurat, cu ochii sclipitori de bucurie, să audă iarăși pe bătrânul lui preot, cântând acelaș «Hristos a înviat din morți» cu care e deprins de ani de zile și care totuși îl face să tremure cum tremură lumina dintre degetele lor.

………………………………………………

Azi ne pregătim și noi pentru sărbători. Avem casă, avem masă, avem haine nouă și munți de găoci de ouă. Avem de toate și tot, dar … n’avem sufletul cu noi. Și nu-l avem pentru că n’avem înainte nici satul nostru înflorit, nici biserica cea mare dintre brazi, nici fețele strălucitoare de bucurie ale țăranilor în mijlocul cărora am crescut, nici pe dascălul Poteraș care citea gângâit la strană, nici cămeșile de cit, cu puchiței negri la piepți și manșete crohmolite.

Azi n’avem nimic din toate acestea! Ele sunt departe de noi și ne amăgesc inima, furând-o către dânsele!

Cu trupul suntem aici,  cu sufletul însă de mult nu mai suntem acasă la noi!

………………………………………………

În primăvara anului 1912, serbam Învierea la capela românească din Paris, aproape de Sorbona. Era lume multă, elegantă, gălăgioasă, veselă… Lumini mari, clădiri uriașe, sgomot asurzitor. Totul mă stăpânea, mă tulbura, mă obosea. Copleșit, am plecat genunchii la evanghelie și am închis ochii…

… Un sat viu, cu pomi înfloriți, cu case albe încondeiate cu chindru, cu miros de pască și cozonac, cu două scrânciobe în cruce de lemn, cu biserică mare, cu țărani cuvioși îmbrăcați în cămeși albe și cojoace înflorite, îmi juca luminos înainte… Iar tata, preot bătrân, cânta duios și blând, anume parcă pentru mine, «Hristos a înviat din morți, cu moarte pre moarte călcând și celor din mormânturi, viață dăruindu-le»…

Când m’am rădicat aveam ochii grei de lacrimi: plângeam după sufletul meu care nu mai era cu mine!

………………………………………………

Nu, hotărât, noi, sărmane suflete desrădăcinate, nu mai avem Paști, nu mai avem sărbători![2]

*

   În noaptea de Înviere, atunci când, potrivit datinei, creștinii aprind lumini și la căpătâiul celor plecați în veșnicie, pentru a le vesti și lor Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, acei care vor ajunge la Cimitirul „Eternitatea” să-și aducă aminte și de cel care a fost marele dascăl și cărturar Tiberiu Crudu, și, abătându-se pe la mormântul său, să-i aprindă o candelă spre neuitare.

Text de Ioan Iațcu


[1] Gh. Amarandei, Emil Antonovici, Un înaintaș: Tiberiu Crudu, în „Clopotul”, anul XXIV, nr. 2242, duminică, 30 iunie 1968, p. 2; Emil Antonovici, Despre Tiberiu Crudu, în „Clopotul”, anul XXVIII, nr. 3277, duminică, 31 octombrie 1971, p. 2; Ionel Bejenaru, Dicționarul botoșănenilor, în „Caiete botoșănene”, anul II, nr. 5 (17), 5 mai 1984, p. 4.

[2] „Informatorul”, anul II, nr. 29, duminică, 24 aprilie 1927, p. 2.

Comments

Popular posts from this blog

Misterele Botoșanilor 1

Misterele Botoșanilor 12

Misterele Botoșanilor 13